מקרון: "מוכן להכיר במדינה פלסטינית בעת המתאימה"

ברקע הכרזותיהן של שורת מדינות אירופיות על הכרה במדינה פלסטינית, נשיא צרפת הביע נכונות להוציא לפועל את המהלך גם מטעם מדינתו, "כחלק מתהליך מתמשך שיכלול את ישראל, הרשות הפלסטינית ומדינות נוספות באזור". לצד זאת הבהיר: "לא נבצע הכרה על בסיס אמוציונלי". במקביל, עשרות מפגינים פרו-פלסטינים נעצרו אמש בהפגנה גדולה במרכז לונדון

מקרון ואבו מאזן בפגישה בצרפת
מקרון ואבו מאזן בפגישה בצרפת | צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע היום (רביעי) כי הוא "בהחלט מוכן" להכיר במדינה פלסטינית, "בעת המתאימה". הנשיא הצרפתי, שאמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, הבהיר בהמשך: "אני מאמין שההכרה במדינה פלסטינית צריכה להיעשות כחלק מתהליך מתמשך שיכלול את ישראל, הרשות הפלסטינית ומדינות נוספות באזור".

עוד אמר: "התהליך חייב להוביל, במקביל לביצוע רפורמות ברשות הפלסטינית, לתוצאות מועילות". על אף הנכונות שהביע בנוגע לאפשרות שצרפת תכיר במדינה פלסטינית, מקרון הדגיש: "לא אוציא לפועל הכרה על בסיס אמוציונלי".

בתוך כך, הדרישה להכרה במדינה פלסטינית ולהפסקת המלחמה בעזה גוברת גם בבריטניה. אמש נערכה הפגנה פרו-פלסטינית גדולה בהשתתפות אלפי אנשים במרכז לונדון, במהלכה נעצרו כ-40 מוחים שהפגינו בניגוד להנחיות וסירבו להפנות לאחר השעה שמונה בערב. על-פי הודעת משטרת המטרופולין, שלושה שוטרים נפצעו במהלך המחאה.

ניידת משטרה בסמוך לאירוע הדקירה בלונדון
ניידת משטרה בלונדון (ארכיון) | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר נורווגיה, אירלנד וספרד הודיעו כי בכוונתן להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 67'. אתמול אושרה בספרד ובאירלנד ההכרה באופן רשמי. ממשלת אירלנד מסרה בהודעה מטעמה כי תפתח שגרירות ברמאללה, ותשדרג את מעמדה של הנציגות הפלסטינית באירלנד לשגרירות. עוד נמסר כי "ההכרה במדינה פלסטינית היא תחילת התהליך, כחלק ממחויבות להליך השלום ולבניית המדינה הפלסטינית".

בשבוע שעבר אמר ראש ממשלת נורווגיה יונס גר סטיורה בהצהרה לתקשורת כי "לעם הפלסטיני יש זכות בסיסית להכרה עצמית", והסביר: "המלחמה בעזה הוכיחה שמענה על השאלה הפלסטינית היא הדרך להשיג שלום ויציבות. המהלך נועד לתמוך בכוחות המתונים שהפסידו שטח בסכסוך. פתרון שתי המדינות הוא אינטרס ישראלי".