ביידן הציג את המתווה הישראלי לעסקה: "אסור לפספס את ההזדמנות"

נשיא ארה"ב דיבר ישירות לציבור בארץ והציג את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים, שכוללת בשלב ראשון הפוגת אש לשישה שבועות, שחרור של כל החטופים לאחר מכן - והחזרת גופות בשלב האחרון. "הימשכות המלחמה תמנע את חזרת החטופים", הזהיר - והוסיף במסר לנתניהו: "החתירה לניצחון מוחלט תוביל את ישראל לבידוד אזורי". לשכת רה"מ הגיבה: "המתווה מאפשר לסיים את המלחמה לאחר שיושגו יעדיה"

זמן צפייה: 21:25

בנאום דרמטי שנשא הערב (שישי) ברקע המשך המלחמה ברצועת עזה, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא לחדש את המו"מ בין ישראל לחמאס - והציג תוכנית בת 3 שלבים לעסקת חטופים, שהוצעה על-ידי ישראל בעבר. "אסור לפספס את ההזדמנות הזו", הפציר. בתגובה לנאום, מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו  נמסר כי המתווה "מאפשר לסיים את המלחמה לאחר החזרת החטופים וחיסול היכולת הצבאית של חמאס". בכיר בממשל האמריקני הדגיש בתדרוך לכתבים: "המתווה מביא לסיום המלחמה - בדומה לבקשת חמאס".

על-פי ההצעה הישראלית שחשף ביידן, בשלב הראשון של העסקה תחול הפוגת אש של שישה שבועות ויוחזרו מספר חטופים תמורת אסירים פלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי. בשלב השני ישוחררו כל החטופים מהשבי בעזה, וישראל תסיג את צה"ל מהרצועה. בשלב השלישי והאחרון יבוצעו חילופי גופות ועזה תשוקם.

בפנייה ישירה לציבור הישראלי, מעל לראשה של הממשלה, קרא הנשיא לתמוך במתווה שהציג - ולהשמיע קול למען קידומה. "אסור לכם לאבד את ההזדמנות לעסקת חטופים. כל מי שרוצה שלום, תדברו, תנו למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו", אמר. במסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ביידן הזהיר: "המשך החתירה לניצחון מוחלט תוביל את ישראל לבידוד אזורי ולא תביא להחזרת החטופים לביתם. אני יודע שיש בישראל כאלה שלא יסכימו עם זה ויקראו להמשך המלחמה - ובהם גם חברי הממשלה, שהבהירו כי הם רוצים לכבוש את עזה ולהילחם במשך שנים".

הנשיא ביידן
הנשיא ביידן. "אסור לפספס את ההזדמנות" | צילום: רויטרס
הנשיא ביידן. "אסור לפספס את ההזדמנות"
צילום: רויטרס

"בחודשים האחרונים אנחנו ממוקדים מאוד, לא רק בהפסקת אש זמנית - אלא גם במאמצים לסיום המלחמה והחזרת כל החטופים לביתם", אמר הנשיא במהלך נאומו, והדגיש: "נבטיח את הביטחון של ישראל ונמצא פתרון ליום שאחרי בעזה, שיביא בטחון לפלסטינים ולישראלים כאחד". בהתייחסות למגעים לכינון יחסים בין ירושלים לריאד, הוסיף: "עם העסקה הזו, ישראל תוכל להגיע להסכמים נוספים באזור - כולל נורמליזציה עם סעודיה".

בהמשך עדכן: "אנחנו בקשר עם קטר, מצרים ועוד שותפים כדי להגיע לעסקה שתבטיח הפסקת אש". בנוגע למתווה מטעמו לעסקה , ביידן פירט: "במהלך השלב הראשון, במקביל להפסקת האש, ישראל וחמאס ידונו על השלב השני. בנוסף סיוע הומניטרי יגבר ו-600 משאיות ייכנסו לעזה מדי יום. בזכות הפסקת האש, האספקה תוכל להגיע בצורה בטוחה לכל אלו שצריכים זאת".

עצרת בכיכר החטופים חטופים חרבות ברזל
עצרת בכיכר החטופים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בניסיון להפעיל לחץ חמאס, הנשיא אמר בהמשך דבריו: "חמאס אמרו שהם רוצים הפסקת אש. העסקה הזו היא הזדמנות לבדוק אם הם באמת מתכוונים לכך. הם צריכים לקחת את העסקה הזו". בפנייה לפלסטינים ברצועה הוסיף: "זה הזמן להרים את קולכם ולדרוש שחמאס יסכימו לעסקה הזו".

"יותר מידי נפצעו, כולנו ראינו את התמונות הנוראות מהמתקפה על רפיח", המשיך ביידן בהתייחסות למצב ברצועת עזה, "אפילו שאנחנו עובדים כדי לספק עזרה לעזה, המשבר עדיין קיים. זה אחת מהבעיות המורכבות והקשות בעולם". לסיום אמר: "ארה"ב עובדת ללא הפסקה כדי להכניס סיוע הומניטרי, להגיע לעסקה להחזיר את החטופים ולסיים את המלחמה".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע ע״י ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

דבריו של ביידן מגיעים ברקע קיפאון במגעים לעסקת חטופים. בניסיון להגביר את הלחץ על ישראל, חמאס פרסם היום סרטון בו נשמע ככל הנראה קולה של נועה ארגמני, שנחטפה ממסיבת הנובה ב-7 באוקטובר. ארגון הטרור מצדו מסרב לדון בעסקה כל עוד ישראל לא מתחייבת לסיים את המלחמה.

בהודעה רשמית שפורסמה אתמול מטעמו, חמאס שב ואמר: "נסכים לעסקה רק כשישראל תעצור את המלחמה". בנוסף, האשים ארגון הטרור בהודעתו כי ישראל עשתה שימוש במשא ומתן כדי להמשיך את במעשי "תוקפנות".