אחרי אברמוביץ': פורטוגל משנה את התנאים לקבלת אזרחות עבור יהודים

במטרה למנוע מניפולציות של החקיקה בנושא, הממשלה הפורטוגלית הודיעה כי תקשיח את הדרישות לקבלת זכאות לדרכון. בין היתר, הפונים ייאלצו להוכיח קשר אפקטיבי עם המדינה, באמצעות "ראיות לביקורים או רכוש שירשו שם"

רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ' | צילום: רויטרס

ממשלת פורטוגל הודיעה אתמול (רביעי) כי תשנה את התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית עבור יהודים אשר גורשו מהמדינה לפני 500 שנה, כדי למנוע עיוות של החקיקה בנושא. זאת, לאחר המקרה של האוליגרך הרוסי רומן אברמוביץ', שבו על פי החשד הוציא בעזרת הרב דניאל ליטבק אזרחות פורטוגלית באמצעות מסמכים מזויפים באפריל האחרון.

ממשלת פורטוגל צפויה להקשיח את התנאים שאפשרו בעבר קבלת זכאות לאזרחות פורטוגלית ליהודים שגורשו מחצי האי האיברי שבספרד. הממשלה מסרה אתמול כי החליטה על הצעד במטרה למנוע "מניפולציות" בחקיקה בנושא, בעוד שהפרקליטות במדינה עדיין חוקרת כיצד קיבל אברמוביץ' את אזרחותו, ימים לאחר שהרב שאישר את מוצאו הספרדי נעצר בעיר הנמל פורטו שבצפון המדינה.

האוליגרך הרוסי והבעלים של מועדון הכדורגל של צ'לסי, אשר נמצא תחת סנקציות מצד בריטניה והאיחוד האירופי בגלל קשריו הקרובים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, קיבל אזרחות פורטוגלית בשנה שעברה - במסגרת התיקון לחוק משנת 2015, אשר נועד לפצות על הגירוש ההמוני של יהודים שבוצע במדינה בסוף המאה ה-15.

שר החוץ של פורטוגל, אוגוסטו סנטוס סילבה, מסר היום כי התיקון החדש בחקיקה יביא לדרישה מצד המועמדים להפגין קשרים אפקטיביים עם המדינה. על פי עיתון מקומי, השינויים המוצעים בחוק עשויים לחייב את הפונים לספק הוכחה לקשר מהותי עם המדינה, כגון ראיות לביקורים או רכוש שירשו שם.

כזכור, בראשון האחרון הרשויות בפורטוגל אסרו על הרב דניאל ליטבק לצאת מהמדינה ולקחו את דרכונו, בעקבות החשד שעזר לאוליגרך הרוסי ובעלי מועדון צ'לסי להשיג דרכון פורטוגלי. בקהילה היהודית הכחישו את העבירות, וטענו כי מדובר בהכפשה לשמה.