נתניהו: "אם היינו מקבלים את הצעת האו"ם זה היה אסון"

לקראת ההמראה לביקורו המדיני בקפריסין, ראש הממשלה התייחס למהומות האלימות בת"א : "מה שקרה אתמול בתל אביב זה חציית קו אדום". לשאלת חדשות 13 האם ייפגש עם ביידן בקרוב הוא ענה: "תשמעו על זה בקרוב". שרה נתניהו על פרשת יד ושם: "לא ידעתי אם קרן פלס משתתפת במחאה"

זמן צפייה: 01:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא היום (ראשון) לביקור מדיני בן יומיים בקפריסין, ולפני עלייתו למטוס נתן הצהרה לתקשורת ואמר: "הבוקר דנו בנושא ההסתננות המאסיבית של עובדים בלתי חוקיים, שמהווה איום ממשי על צביונה ועתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הנחיתי לפני כמה שבועות לבנות גדר מזרחית ולבצר את הגבולות. לגבי אלו שנכנסו - הוצאנו על ידי תמרוץ 12 אלף מהם עד כה ואם היינו הולכים עם הצעת האו"ם,  היינו עומדים בפני אסון שהיה יוצר מגנט עצום על מיליוני אפריקאים".

בנוגע לבג"ץ אמר נתניהו: "לצערי בית המשפט לא אישר חמישה צעדים כולל את חוק הפיקדון, ומה שקרה אתמול בת"א היה חציית קו אדום. כעת, אני יוצא לפגישה עם מנהיגי יוון וקפריסין, ומזכיר כי ב-2016 הקמנו את הברית המזרח תיכונית שהיא הצלחה גדולה מאוד והביאה לשיפור עצום ביחסים הכלכליים". על השאלה האם ייפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בקרוב, ענה רה"מ: "תשמעו על זה בקרוב".

בתוך כך, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו הגיבה לדיווחים בנוגע לפרסום לפיו התערבה בהנהלת יד ושם בעקבות הופעתה של קרן פלס באירוע המחאה נגד המהפכה המשפטית, ואמרה: "שמעתי איך מתפתח פייק ניוז. שמעתי על קרן פלס, לא ידעתי עליה לפני ולא אחרי. לחצתי לה את היד ואמרתי לה שהיא שרה מרגש ואין לי מילה נוספת להגיד על זה, אירוע סתמי לחלוטין. לא ידעתי אז או היום אם היא משתתפת במחאות או לא".

רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לקפריסין
רה''מ נתניהו ורעייתו שרה לפני ההמראה לקפריסין | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

במהלך הביקור בקפריסין ייפגש ראש הממשלה בבירה ניקוסיה עם מקבילו הקפריסאי, והמנהיגים ידונו בשיתוף הפעולה האזורי בין המדינות, כמו גם ביחסיה של ישראל עם האיחוד האירופי. בנוסף, בהמשך השבוע יגיע גם ראש הממשלה היווני להיוועד עם שני ראשי המדינות.

בהמשך החודש הקרוב יעלה נתניהו על טיסה לעצרת האו"ם בניו יורק, שם הוא צפוי לשאת נאום, אך זה ככל הנראה לא יהיה שיאו של הביקור המדיני, בו אמור ככל הנראה לפגוש רה"מ את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראשונה מאז שחזר למשרד ראש הממשלה. השאלה הגדולה שמרחפת סביב המפגש האפשרי בין נתניהו וביידן היא היכן יתקיים מפגש כזה במידה ויקרה. נתניהו מעדיף לקבל הזמנה רשמית לבית הלבן, אך קיים סיכוי כי ביידן יעדיף לפגוש אותו בשולי עצרת האו"ם.

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

הסוגיות העיקריות שעומדות על הפרק בביקור נתניהו בארה"ב הן הסוגייה האיראנית, הרפורמה המשפטית, שמעסיקה גם את האמריקאים, והמגעים הסעודים. כל אלו יהפכו את הפגישה הזו לדרמטית במיוחד, על אף שעדיין לא ברור היכן היא תיערך.

ביקורו של נתניהו בקפריסין נדחה מחודש יולי, לאחר שרה"מ חש ברע בעקבות התייבשות ופונה לבית חולים בעקבות התעלפות במעונו הפרטי שבקיסריה. בעקבות האירוע, עבר נתניהו ניתוח להשתלת קוצב לב.