ר"מ בריטניה לנתניהו: שוקלים להכריז על ישראל כמפרת החוק הבינ"ל

פרסום ראשון: ברקע הרג עובדי הסיוע בעזה, שוחח אמש ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם נתניהו. במוקד: איום דרמטי של לונדון להכריז על ישראל כמפירת החוק ההומניטרי הבינלאומי, בעקבות קבלת לאחר חוות דעת משפטית. גורמים מדיניים הביעו חשש שמהלך כזה, אם אכן ייצא לפועל, יוביל לסנקציות שקשורות לחימושים ומכירת נשק

זמן צפייה: 02:15

פרסום ראשון: ברקע הרג עובדי הסיוע בעזה, התקיימה אמש (שלישי) שיחת טלפון בין ראש ממשלת בריטניה לנתניהו. במוקד: איום דרמטי של רישי סונאק להכריז על ישראל כמפירת החוק ההומניטרי הבינלאומי, שמגיע לאחר חוות דעת משפטית שהתקבלה בלונדון בימים האחרונים. גורמים מדיניים הביעו חשש שמהלך כזה, אם אכן ייצא לפועל, יוביל לסנקציות שקשורות לחימושים ומכירת נשק.

סונאק אמר: "הפגיעה בעובדי הסיוע בלתי נסבלת. אני מבין שהמדיניות שלך היא לאפשר מעבר סיוע הומניטרי ככל שנדרש, אבל בפועל הדברים לא קורים". הוא הוסיף: "בריטניה תומכת בחיסול חמאס - אבל לא במחיר של קטסטרופה הומניטרית. בלי הגברה של הסיוע, ניאלץ להכריז על ישראל כמפרת החוק ההומניטרי הבינלאומי. זה לא טוב לנו - ולא טוב לכם".

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בישראל
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בביקורו ישראל, אוקטובר 2023 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו השיב לסונאק כי בכוונתו להגדיל עוד את הסיוע: "כבר בימים הקרובים ניתן יהיה לראות את התגברות הסיוע ההומניטרי, אנחנו עובדים על תוכנית סיוע רחבה״. ראש הממשלה הבריטי הפציר בנתניהו: "אפשר לנו לוודא את מצב האסירים הפלסטינים בישראל". על כך השיב ראש הממשלה: "יש קושי לאפשר ביקורים בזמן שהחטופים שלנו סובלים ממעשי זוועות, אבל אבחן את הנושא".

מלשכת נתניהו נמסר: "ראש הממשלה הביע בפני ראש ממשלת בריטניה צער על הרג עובדי הסיוע, אך עמד על האינטרסים הישראליים במסגרת המלחמה".