המו"מ במבוי סתום: נתניהו נערך לקריסת המגעים, ביידן יציג מתווה

נוכחים בישיבה אסטרטגית שנערה אמש בלשכת ראש הממשלה, ובהם שרים וראשי צוות המו"מ, הגיעו למסקנה כי עסקה לא תצא לפועל, ועל ישראל להיערך להמשך הלחימה בדרום ובצפון. בימים הקרובים: הנשיא ביידן יציג מתווה חדש מטעמו. גורם המעורה בפרטים: "אין כרגע מו"מ עם חמאס - יש מו"מ בין המתווכות לבין ארה"ב על הצעת הפשרה"

זמן צפייה: 05:08

במסגרת דיון אסטרטגי שנערך אמש (חמישי) בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הביעו הנוכחים פסימיות בנוגע לסיכויים כי עסקת חטופים תתממש, והעריכו כי על ישראל להיערך להמשך הלחימה בחזית הצפונית והדרומית - לקראת אפשרות שהמו"מ להעסקה יקרוס באופן סופי.

בשלב זה, לעמדה הפסימית לא שותפים רק אנשיו של ראש הממשלה ונתניהו עצמו, אלא גם בכירים נוספים - ובהם חלק מראשי צוות המו"מ מול חמאס והשרים שלקחו חלק בדיון המצומצם. בשיחה עם חדשות 13, גורם ישראלי שמעורב במגעים התריע: "אין כרגע מו"מ עם חמאס - יש מו"מ בין המתווכות לבין ארה"ב על הצעת הפשרה. אלו לא באמת מגעים רציניים".

בתוך כך, הממשל האמריקני ממשיך ללחוץ בניסיון להביא לפריצת דרך, אך ההבנה כעת הנה שאלו ניסיונות אחרונים בהחלט להגיע לעסקה בשלב הנוכחי של המלחמה. בטווח הזמן הקרוב, הנשיא ג'ו ביידן צפוי להציג מתווה נוסף מטעמו, שמרבית סעיפיו זהים להצעה האמריקנית הקודמת.

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב

הצעתו של הנשיא ביידן תכלול שלושה סעיפים בסוגיית שחרור האסירים הפלסטינים מהכלא הישראלי. לפי גורם אמריקני בכיר, השלב הראשון של העסקה יימשך 42 ימים, במהלכם יערך משא ומתן בנוגע לשלב השני - שיכלול נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה.

בנוגע לציר פילדלפי, הניצב בלב המחלוקת כזכור, הממשל האמריקני יציג מפה המאפשרת הישארות מוגבלת של ישראל בציר האסטרטגי, באזורים שיוצגו ככאלו שאין בהם ריכוז אוכלוסייה צפוף.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

לנוכח חוסר ההתקדמות במגעים חרף מאמצי האמריקנים, בכירי צה"ל ויתר גופי הביטחון מותחים ביקורת על התנהלות הדרג המדיני - ותוהים כיצד ישוחררו החטופים ומה יהיו הצעדים הבאים במלחמה, שלא התקדמה כפי שציפו תחילה בישראל.