גורם בכיר על הפסגה בקטר: "זו ההזדמנות האחרונה להחזיר חטופים"

פרסום ראשון: ימים אחדים לפני שתצא משלחת ישראלית לפסגה נוספת, בירושלים שוררת פסימיות לגבי הסיכויים כי יושגו הסכמות. נתניהו בשיחות סגורות: "אין לי אמון בצוות המו"מ", חברים בצוות: "לא ניתן לנו מנדט". חמאס למתווכות: "הציגו תוכנית ליישום מתווה ביידן - או שלא נשתתף בפסגה הקרובה"

זמן צפייה: 05:20

פרסום ראשון: לקראת יציאת המשלחת הישראלית לפסגה נוספת שתיערך בקטר ביום חמישי, בניסיון להתניע עסקת חטופים חדשה, גורמים ביטחוניים מביעים פסימיות בנוגע לסיכויים כי יושגו הסמכות עם חמאס - אך מתריעים כי זו ההזדמנות האחרונה להחזיר חטופים חיים. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו מביע בשיחות פנימיות חוסר אמון בצוות המו"מ - בעוד שחברי הצוות טוענים כי בניגוד להודעת לשכת רה"מ, לא ניתן להם מנדט לקראת המשך המגעים.

בשיחה עם חדשות 13, גורם ביטחוני בכיר הדגיש את חשיבות הפסגה הקרובה, וסימן אותה כנקודת זמן גורלית. "זו ההזדמנות האחרונה להגיע להסכם ולהחזיר את החטופים בחיים", הבהיר הגורם, "חלון ההזדמנויות קריטי לשחרור החטופים. המתווכות מאבדות עניין וארצות הברית נכנסת לבחירות".

כאמור, חרף הדחיפות והלחצים מצד וושינגטון, קהיר ודוחא, נתניהו לא מביע אמון בצוות שאמור לייצג אותו ואת ממשלתו בפסגה הקרובה בקטר. "אין לי אמון בצוות המו"מ שיביא עסקה טובה", אמר ראש הממשלה לאחרונה בשיחות פנימיות.

בתוך כך, גם חמאס מערים קשיים, ובהודעה שפרסם הערב דרש מהמתווכות קטר ומצרים: "הציגו תוכנית ליישום מתווה הנשיא ביידן ללא שינויים ותוספות". בארגון הטרור הציבו את הדרישה כתנאי להשתתפותם בפסגה ביום חמישי הקרוב, מכיוון ש"ללא הבטחת יישום המתווה המקורי אין טעם ללכת לעוד סבבי מו"מ שימשכו זמן".

הפגנה משפחות חטופים בתל אביב
הפגנה משפחות חטופים בתל אביב | צילום: אייל אדר

בשלב זה נותרו כמה סוגיות פתוחות בדרך לעסקה. ישראל וחמאס לא הגיעו להסכמות בנוגע לסוגיות מרכזיות, ובהן חזרתם של עזתים לצפון הרצועה, השליטה בציר פילדלפי ובמעבר רפיח וכן מספר החטופים שישוחררו וזהות האסירים הפלסטיניים שישוחררו במסגרת העסקה.

על רקע המתיחות מול חברי צוות המו"מ והסוגיות הרגישות שנותרו פתוחות, מלשכת ראש הממשלה נמסר: "המנדט למשלחת הישראלית למו"מ כבר ניתן, גם בכתב. בכל מקרה, ראש הממשלה נתניהו ייפגש עם צוות המו"מ לפני יציאת המשלחת לַשיחות".

חברי צוות המשא ומתן מבקשים מצדם להישאר לאורך זמן ממושך יותר בבירה הקטרית, ולא לחזור לארץ "עד שייצא עשן לבן". צוואר הבקבוק במגעים נותר קשיי התקשורת עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר. לתשובתו של סינוואר לוקח זמן רב להגיע, ולא ברור עד כמה הוא מודע למה שמתרחש.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר

מוקדם יותר דווח ברשת CNN מפי גורם ישראלי כי מצרים וקטר, המשמשות כמתווכות במגעים לעסקת חטופים, העבירו לישראל מסר לפיו מנהיג חמאס יחיא סינוואר מעוניין בעסקה. הודעת המתווכות מגיעה לקראת פסגה נוספת שתיערך בקהיר או בדוחא ביום חמישי, לאחר שהופעל לחץ אמריקני כבד במטרה לחדש את השיחות.

בדיווח של CNN הדגישו כי כעת העיניים נשואות לכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שטרם הבהיר באופן חד-משמעי האם הוא מעוניין להוציא עסקה לפועל. גורמים ישראלים ששוחחו עם הרשת האמריקנית טענו כי בימים האחרונים מקורבים לנתניהו אמרו לגורמים המעורבים במשא ומתן כי הוא מוכן לקדם עסקת חטופים גם במחיר נפילת ממשלתו. "אף אחד לא יודע מה ביבי רוצה", טען אחד הגורמים הישראלים.