בכיר בממשלה: "לא ניתן לנתניהו למסמס עסקה מסיבות פוליטיות"

בעקבות הקשיים שראש הממשלה מערים בדיונים הסגורים, גורם בממשלה הבהיר: "אם תשובת חמאס תהיה חיובית - נדרוש להביא אותה לאישור". במסגרת עסקה צפויים להשתחרר כ-30 חטופים בתמורה לשחרורם של כ-900 מחבלים. בנוסף, צה"ל ייאלץ לצאת מהרצועה ולדחות את הפעולה ברפיח

זמן צפייה: 03:03

ישראל ניצבת הערב (שני) בפני רגע של הכרעה. מקבלי ההחלטות בקבינט ובממשלה יצטרכו להחליט האם לקדם עסקת חטופים בתמיכה בינלאומית רחבה, או להוציא לפועל פלישה לרפיח. כעת מחכים בירושלים לתשובת חמאס, שצפויה להגיע בימים הקרובים.

על אף שנרשמו התקדמויות במגעים במהלך הימים האחרונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להשמיע הסתייגויות בדיונים הסגורים, והוא אינו מעניק רוח גבית לצוות המשא ומתן. בהקשר זה, גורם בכיר בממשלה הבהיר: "לא ניתן לנתניהו להמשיך ולמסמס עסקה מסיבות פוליטיות. אם תשובת חמאס תהיה חיובית - נדרוש להביא את העסקה לאישור הקבינט והממשלה".

במידה ועסקה אכן תצא לפועל, בכפוף לאישור מליאת הממשלה, כ-30 חטופים המשתייכים לקטגוריה "הומניטרית" צפויים להשתחרר במהלך הפוגה של 40 ימים במלחמה. בין היתר נכללים בקטגוריה נשים, פצועים, בעלי הפרעות נפשיות וגברים מבוגרים.

פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה
פעילות לוחמי צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

ישראל מצדה תאלץ להסכים למפתח שחרור של כ-30 אסירים פלסטינים בעבור כל חטוף שישוחרר מהשבי בעזה. חמאס צפוי לדרוש מספר שונה של אסירים בהתאם לזהות החטוף שישוחרר, וכך לדרוש למשל שחרור של מחבלים רבים יותר כאשר מדובר בשחרור חיילות.

במידה והעסקה המונחת כעת על השולחן תתממש, כ-900 אסירים פלסטיניים ישוחררו - ובהם גם מחבלים כבדים. במסגרת המגעים נידונה אפשרות של "וטו הדדי" כחלק ממנגנון שחרור האסירים הפלסטינים, כך שישראל תוכל למנוע שחרור של אסירים מסוימים שהיא מבקשת להשאיר מאחורי סורג ובריח, אך מנגד גם חמאס יוכל להציג דרישות בנוגע לזהות המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי.

בנוסף, במסגרת העסקה המתגבשת ישראל תאלץ להסיג את כוחות צה"ל מכל רצועת עזה, כולל ממסדרון נצרים. גם הפעולה ברפיח, אליה נערכים בימים אלו במערכת הביטחון, צפויה להידחות למועד לא ידוע.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

עם זאת, דחיית הפעולה ברפיח עשויה לסייע לישראל בהמשך מכיוון שימי ההפוגה צפויים לאפשר יציאה של אוכלוסייה אזרחית מהעיר הדרומית ברצועה - וכך פעולה עתידית של צה"ל במקום תהיה פשוטה יותר. בנוסף, דחייה תאפשר "לשפר עמדות" מול הממשל האמריקני, שעד עתה ממשיך להביע התנגדות חריפה לפעילות ישראלית ברפיח.