בג"ץ: לפנות עשרות מבנים במאחז ליד תפוח

שבוע לאחר הריסת עמונה, מורה בית המשפט העליון להרוס עשרות מבנים שהוקמו במאחז "תפוח מערב" בשומרון

בנייה ביו"ש, ארכיון

אחרי פינוי מאחז עמונה בשבוע שעבר, בית המשפט העליון החליט הבוקר (שלישי) כי יש לפנות עשרות מבנים שנבנו שלא כחוק בשטחים הסמוכים לכפר תפוח במזרח השומרון. זאת בתגובה לעתירה של בעלי הקרקעות הפלסטינים שטוענים כי על אדמתם נבנו הבתים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

על פי החלטת שופטי בג"ץ, בראשות הנשיאה מרים נאור, המבנים יפונו עד חודש יוני 2018. בהחלטה קבעו השופטים כי הבתים נבנו על אדמות פלסטיניות פרטיות, כפי שנטען על ידי העותרים כבר בשנת 2010.

לטענת העותרים, אף שהמאחז ממוקם רק בחלקו על אדמותיהם הפרטיות, "עצם קיומו הוביל לסיפוח, הלכה למעשה, של כלל השטחים המקיפים אותו, תוך שיבוש חייהם ופגיעה בקניינם, בכבודם, בחופש התנועה ובחופש העיסוק שלהם", נכתב. "בנוסף, הם טענו כי המאחז מהווה מקור לאלימות נגדם ונגד רכושם".

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור
נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור | צילום: פלאש 90

בטענות המדינה נכתב כי "אין חולק כי כלל הבינוי במאחז נעשה ללא היתר כדין והנחת העבודה שלה, מראשית ימי המאחז ועד היום, היא כי מדובר בבנייה בלתי חוקית שיש לנקוט לגביה פיקוח ואכיפה". עם זאת, נמסר כי "הדרג המדיני מעוניין להסדיר את המאחז מבחינה תכנונית".

העתירה עסקה ב-39 מרכיבי בינוי, שמתוכם מתייחסת ההחלטה ל-17 בלבד. לגבי שאר המרכיבים, בג"ץ דרש מהמדינה הבהרות תוך 10 ימים, ועדכון מדי חצי שנה עד אפריל 2018, אז תתקבל לגביהם החלטה. בסיכום הדברים כתבו השופטים כי "רשמנו לפנינו את התחייבות המדינה לנקוט הליכי פיקוח ואכיפה לגבי כל בינוי נוסף שיאותר על קרקעות אלה".