הפסקת לחימה ארוכה ומספר חטופים נמוך: פרטי העסקה שהוצגה בקבינט

בשיאו של החג, שרי הקבינט התכנסו בכדי לקדם מתווה חדש לעסקת חטופים, והצוות הישראלי הציג את העסקה הנוכחית שמתגבשת. לפיה, צפויים להשתחרר עשרות חטופים, בהם נשים וחיילות, תמורת הפסקת אש ארוכה ושחרור מחבלים לפי מפתח שייקבע בהמשך

זמן צפייה: 04:58

בשיאו של החג, חברי קבינט המלחמה התכנסו היום (חמישי) במשך שעות ארוכות לקידום מתווה חדש לשחרור חטופים. אחרי סירוב חמאס להצעות קודמות והקשחת העמדות, צוות המו"מ הישראלי הציג לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים מתווה חדש שיקודם על ידי המתווכות. המתווה דורש מספר התגמשויות מצד ישראל, והערב במהדורה המרכזית התפרסמו עיקריו.

עסקת הביניים לשחרור כמה עשרות חטופים מבוססת על תשובת חמאס שהגיעה לישראל לפני כשבועיים. ישראל צפויה לדרוש שחרור של כמה עשרות חטופים, בהם נשים וחיילות. לפי גורם ישראלי, המתווה שיקודם על ידי המתווכות דן בשחרור 33 חטופים.

בנוסף, העסקה תכלול הפוגת אש של מספר שבועות, אך עם זאת, ישראל לא תצטרך להתחייב שלא תחדש את הלחימה בשלב מאוחר יותר, ולא יידרשו ערבויות בינלאומיות לנושא זה. מנגד, ישוחררו מחבלים בהתאם למפתח שייקבע בהמשך.

במקביל, מצרים מעלה הילוך בכוונה לנסות להביא לעסקה, ומשלחת מצרית תגיע מחר לישראל. היום אמר גורם ישראלי כי "קטר לא מספקת את הסחורה" בתיווך, וכי כעת "הכובד עובר למצרים".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

היום הבית הלבן פרסם הודעה משותפת של ארצות הברית ושל מנהיגי 17 מדינות נוספות בהן הן שולחות קריאה ישירה לחמאס: "שחררו את החטופים באופן מיידי". בנוסף לארה"ב, השתתפו בהצהרה ארגנטינה, אוסטריה, ברזיל, בולגריה, קנדה, קולומביה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, פולין, פורטוגל, רומניה, סרביה, ספרד, תאילנד, ובריטניה.

בהודעה נכתב: "אנו קוראים לשחרורם המיידי של כל בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה במשך למעלה מ-200 יום. הם כוללים את האזרחים שלנו. גורלם של בני הערובה והאוכלוסייה האזרחית בעזה, המוגנים על פי החוק הבינלאומי, מעורר דאגה בינלאומית.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

נדגיש כי העסקה העומדת על הפרק לשחרור החטופים תביא להפסקת אש מיידית וממושכת בעזה, שתקל על גל של סיוע הומניטרי הכרחי נוסף שיינתן ברחבי עזה ותוביל לסיום אמין של פעולות האיבה. תושבי עזה יוכלו לחזור לבתיהם ולאדמותיהם עם הכנות מראש להבטחת מחסה וציוד הומניטרי".

עוד נכתב על ידי המדינות: "אנו תומכים מאוד במאמצי הגישור המתמשכים על מנת להחזיר את האנשים שלנו הביתה. אנו שבים ומדגישים את קריאתנו לחמאס לשחרר את בני הערובה, ונביא לסיים את המשבר הזה כדי שנוכל ביחד למקד את מאמצינו בהבאת שלום ויציבות לאזור".