ה-FBI החל בחקירת הדלפת מסמכי התקיפה באיראן: "עבודה פנימית"

לשכת החקירות הפדרלית בארה"ב חוקרת כיצד הודלפו מהפנטגון מסמכים מסווגים בנוגע לתקיפה הישראלית הצפויה נגד משטר האייתוללות, ובהתאם להערכת בכירים בישראל - החוקרים בוושינגטון יוצאים מנקודת הנחה לפיה המדליף הוא עובד ממשל אמריקני. דיווח: החשודה בהדלפה - יועצת ממוצא איראני במחלקת ההגנה

זמן צפייה: 01:47

הדלפת מסמכי הפנטגון בנוגע לתוכנית התקיפה הישראלית באיראן ממשיכה להסעיר את ממשל ביידן, והיום (שלישי) ה-FBI פתח רשמית בחקירה במטרה לחשוף את זהות המדליף ולמנוע פרצות אבטחה עתידיות.

על פי גורמים אמריקניים שצוטטו ברשת CNN, בשלב זה גורמי החקירה יוצאים מנקודת הנחה לפיה ההדלפה התאפשרה באמצעות "עבודה פנימית", והמסמכים המסווגים הועברו על ידי גורם בממשל - ולא נגנבו בעקבות מתקפת סייבר.

על פי שני מקורות, שני המסמכים שהודלפו היו נגישים עבור מספר עובדים, ונראה כי לפחות אחד מהם נסרק מחוברת תדריכים שהודפסה באופן רשמי. עובדה זו עשויה לספק לחוקרים קצה חוט משמעותי, מאחר שמחלקת ההגנה האמריקנית מנהלת מעקב אחר הדפסה של מסמכים מסווגים ויכולה להתחקות אחר עובדים שהדפיסו את המסמך שהודלף.

תרגיל חיל האוויר ברקע איומי איראן
תרגיל חיל האוויר בחודש אוגוסט, על רקע המתיחות עם איראן | צילום: דובר צה"ל

ברשת "סקיי ניוז" בערבית צוטט גורם בפנטגון שטען כי החשודה המרכזית כעת בהדלפת המסמך היא אריאנה טבאטאבאי, יועצת ממוצא איראני שעובדת במחלקת ההגנה. עדכון בנושא כבר הועבר לוועדות המודיעין בקונגרס, על פי הגורם האמריקני, מאחר שהחשודה אחזה בסיווג ביטחוני גבוה שאפשר לה להיחשף למידע סודי ביותר.

עם זאת, החקירה נמצאת בשלבים מוקדמים ועוד לא התקבלו ממצאים חד-משמעיים. בהתייחסות רשמית לתקרית, בבית הלבן הבהירו כי אין אינדיקציה לכך שמסמכים מסווגים נוספים צפויים להתפרסם. אתמול, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר בשיחה עם כתבים כי הממשל לא יודע עדיין כיצד הודלפו המסמכים, אך הדגיש כי לא צפויים להתפרסם מסמכים נוספים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

הערכת גורמי החקירה האמריקניים כי ההדלפה בוצעה על ידי "גורם פנימי" עומדת בקנה אחד עם הערכות בכירים בירושלים. ביום ראשון פורסם בחדשות 13 כי גורמים בכירים בארץ מעריכים כי בכיר אמריקני הוא שעומד מאחורי הדלפת תוכנית התקיפה נגד איראן, ואף מניחים שמטרתה להעביר מסר לירושלים - לפיה וושינגטון עוקבת אחר פעילותה של ישראל בכל עת.

המסמכים שהודלפו מתארים את ההכנות שישראל עושה לקראת תקיפה באיראן, ובאחד מהם נכתב כי התוכניות דורשות העברת אמצעי לחימה מארה"ב לישראל. המסמך השני מתאר תרגילים של חיל האוויר הישראלי, הכוללים שימוש בטילי אוויר-קרקע, כחלק מההכנה לתקיפה נגד טהראן.

בסוף השבוע התייחס נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בקולו לתקיפה הישראלית הצפויה, ואמר בתגובה לשאלות כתבים: "זה יקרה". אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי שרי הקבינט עודכנו בישיבת הקבינט שנערכה במוצאי שבת כי תקיפה "משמעותית מאוד" באיראן תצא לפועל בקרוב.