ביידן: "נתניהו לא עושה די עבור עסקה"; ראש המוסד ביקר בקטר

נשיא ארה"ב האשים את רה"מ בכך שהוא "לא עושה מספיק" כדי להגיע להסכם. בכירים בישראל: "דברים מסוכנים". חמאס: "ביידן מוכיח שנתניהו מכשיל עסקה. נשיב בחיוב להפסקת אש ונסיגה מלאה מעזה"

זמן צפייה: 01:55

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר היום (שני) כי "אנחנו קרובים מאוד לעסקה סופית לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה". הוא הוסיף, עם זאת, כי הוא "לא סבור" שראש הממשלה בנימין נתניהו "עושה מספיק כדי להגיע לעסקה". בכיר אמריקני העביר מסר לנתניהו, שבו נאמר כי "ביידן קורא לממשל הישראלי לפעול בדחיפות לסגור עסקת חטופים". בכירים בצוות המו"מ אמרו הערב לחדשות 13 כי "חלה התקדמות בכל הסוגיות – חוץ מפילדלפי ונצרים". אחד מהם אף אמר כי "עמדת ביידן עשויה לסייע לעסקה". בתוך כך, ראש המוסד דוד ברנע ביקר היום בקטר, במסגרת המאמצים להגיע לעסקה.

"גורמים בכירים" בישראל הגיבו על הצהרת ביידן - ואמרו: "תמוה שנשיא ארה"ב לוחץ על ראש הממשלה נתניהו שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 למאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 לאוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה. הדברים של נשיא ארה"ב מסוכנים במיוחד כשהם נאמרים ימים בודדים אחרי שחמאס הוציא להורג שישה חטופים ישראלים, וביניהם אזרח אמריקני". בכיר חמאס אמר כי "ביידן מוכיח שנתניהו מכשל עסקה. נשיב בחיוב להצעה שתבטיח הפסקת אש ונסיגה מלאה מעזה".

במטה המשפחות תקפו את נתניהו לאחר אמירתו של ביידן: "אנו מודים לנשיא ארה''ב על פעולותיו ונחישותו להחזרת 101 החטופים שהופקרו. מוטב היה כי ראש ממשלת ישראל היה פועל באופן דומה להצלת חייהם של החטופים ולהחזרת הנרצחים והחללים שנרצחו במשמרת שלו. אם היינו צריכים הוכחה נוספת לכך שנתניהו מטרפד את החזרת החטופים - קיבלנו אותה מנשיא ארה''ב".

"אמירתו של רה''מ כי לא נצא מפילדלפי, לא בעוד 42 יום ולא בעוד 42 שנה, היא אמירה מסוכנת שמשמעותה שלא תהיה עסקה והמשפחות לא יזכו לראות את יקיריהן חוזרים הביתה, החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה בארצם. עם ישראל לא יתן לקבינט ההפקרה להמשיך למסמס את העסקה שיכלה להציל את חייהם של לפחות שלושה מתוך ששת החטופים שנקברו ביומיים האחרונים", הוסיפו.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, גורמים אמריקנים אומרים כי המאמצים של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להשגת הסכם להפסקת אש בעזה ושחרור חטופים נמצאים בצומת קריטית, זאת לאחר רצח 6 החטופים וחילוץ גופותיהם מהרצועה, בהם הירש גולדברג-פולין האמריקני.

ביידן וסגניתו קמלה האריס כינסו דיון עם בכירי הבית הלבן בנוגע לעסקה, ומהבית הלבן נמסר: "הנשיא ביידן הביע את ההרס והזעם שלו על הרצח של ששת החטופים, בהם הירש גולדברג-פולין האמריקני, ואמר שעל מנהיגי חמאס לתת את הדין".

לפי דיווח הלילה ב"וושינגטון פוסט", ארצות הברית שוחחה עם מצרים ועם קטר על קווי המתאר של עסקה שהוגדרה כ"קח את זה או עזוב את זה" - הצעה סופית שהיא מתכוונת להציג לצדדים בשבועות הקרובים - כזו שאם אחד הצדדים לא יקבל אותה עלולה לסמן את סיומו של המשא ומתן בראשות ארה"ב.

לדברי בכיר בממשל, ששוחח עם "וושינגטון פוסט" בעילום שם, גורמים רשמיים בממשל ביידן אמרו כי לא ברור באופן מיידי אם חילוץ ששת גופות החטופים יעלה או יוריד את הסיכויים שישראל וחמאס יוכלו להגיע להסכמה בשבועות הקרובים. לטענת הבכיר, ארה"ב, מצרים וקטר החלו לעבוד על ההצעה הסופית עוד לפני רצח וחילוץ גופות ששת החטופים. "זה לא משבש את העסקה", אמר הבכיר, "אם כבר, זה צריך להוסיף דחיפות נוספת לסגירת עסקה".

הנשיא ביידן צפוי להיפגש היום בחדר המצב בבית הלבן עם צוות המשא ומתן האמריקני, לצד סגניתו והמועמדת לנשיאות קמלה האריס. מהבית הלבן נמסר כי מוקד הפגישה הוא דיון במאמצים לקדם עסקה שתבטיח את שחרורם של החטופים שנותרו בשבי.

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת
אורי דנינו, עדן ירושלמי, הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

כאמור, אתמול הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת על חילוץ גופותיהם של הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. חמישה מהחטופים שגופותיהם חולצו נחטפו ממסיבת הנובה, מלבד כרמל גת שנחטפה מביתה בקיבוץ בארי. לפי ההערכה, צה"ל התקרב לחטופים - ואז הם נרצחו על-ידי המחבלים ששמרו עליהם. 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.