רגע לפני הפסגה: קבינט המלחמה הרחיב את סמכויות צוות המו"מ בפריז

פרסום ראשון: לבקשת מערכת הביטחון, שרי הקבינט אישרו אמש את הרחבת המנדט שניתן למשלחת הישראלית בפסגה בצרפת. הסמכויות שהורחבו נוגעות בין השאר לסוגיה ההומניטרית, לרבות הכנסת סיוע לרצועה. האישור ניתן בשיחת טלפון ברגע האחרון - ובהיקף מצומצם יותר מזה שדרשו במערכת הביטחון

זמן צפייה: 01:41

קבינט המלחמה אישר הבוקר (שישי) ברגע האחרון להרחיב בצורה משמעותית את סמכויות צוות המו"מ הישראלי בפריז, לבקשת ראש המוסד דדי ברנע וראשי מערכת הביטחון. כך פורסם הערב לראשונה בזמן שישי. ההרחבה באה לידי ביטוי, בין היתר, בסוגייה ההומניטרית - לרבות הכנסת סיוע לרצועה, וכן בסוגיות נוספות עליהן לא ניתן להרחיב בשל הגבלות צנזורה.

הרחבת הסמכויות שאישר ראש הממשלה בנימין נתניהו היא מצומצמת יותר מזו שדרשו מערכת הביטחון וחברי קבינט המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט. ובכל זאת, המנדט שניתן למשלחת כעת רחב יותר מזה שאיתו הגיעה לקהיר בשבוע שעבר - אליו נשלחה "להקשיב", בהוראת נתניהו ובניגוד לעמדת ראש שב"כ. הקבינט המצומצמם דן בעניין אמש, והבוקר השרים קיימו שיחת טלפון, בה אישרו את ההחלטה להרחיב את הסמכויות באופן סופי.

ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש ה-CIA
ראש המוסד, ראש ממשלת קטר וראש ה-CIA | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90/רויטרס

ועידת פריז יצאה לדרך היום, בהשתתפות משלחת ישראל בראשות ראש המוסד, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטר מוחמד אל-ת'אני וראש המודיעין המצרי עבאס כמאל. השיחות מתקיימות בהיעדר פריצת דרך במו"מ אך עם אופטימיות זהירה באשר לסיכויים להגיע לעסקה לפני תחילת הרמדאן. המשלחת צפויה לחזור עוד הערב לישראל, ולעדכן את הדרג המדיני בהתפתחויות.

ההערכה במערכת הביטחון היא שניתן יהיה להוביל בשלב ראשון לשחרור של כמה עשרות חטופים "הומניטריים", תמורת שחרור מחבלים רוצחים ונסיגה ממקומות מסוימים ברצועה - מבלי להתחייב לסיום הלחימה. ערוץ "א-שרק אל-אווסט" הסעודי דיווח מפי מקורות יודעי דבר כי בשיחות בקהיר, חמאס הביע נכונות להתגמש ב-3 נושאים: משך ההפוגה בלחימה, מספר האסירים שישוחררו בשלב הראשון של העסקה וגבולות נסיגת צה"ל מהרצועה. לדברי מקור בחמאס, הארגון מוכן להתגמש גם בעניין דחיית המו"מ באשר לנסיגת צה"ל מצפון הרצועה, ממזרחה ומח'אן יונס.

על פי הדיווח, הארגון חזר על עמדתו לפיה השלב הראשון של ההסכם יכלול נסיגה ממרכזי הערים, כדי לאפשר את חזרת העקורים הפלסטינים לבתיהם. עוד אמר המקור כי המתווכים אופטימיים לגבי פסגת פריז, שעשויה להביא לפריצת דרך במגעים בשבוע הקרוב.

גלנט וראש שב"כ רונן בר
גלנט וראש שב"כ רונן בר | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ברקע ניצב החשש מפעולה ישראלית ברפיח. מוקדם יותר היום אמר חבר קבינט המלחמה השר בני גנץ כי "נהיה ברפיח ולא נעצור עד שנסיר את האיום ונשיב את החטופים". בתוך כך, נתניהו הביא אמש לאישור הקבינט את הצעתו בנוגע לניהול עזה ביום שאחרי מיטוט חמאס, הכוללת שמירה על חופש מבצעי של צה"ל, שליטה ביטחונית מלאה במעטפת הרצועה ופירוז מוחלט של ארגוני הטרור מכל יכולת צבאית. על-פי ההצעה, בטווח הזמן המיידי צה"ל ימשיך במלחמה עד להשגת מטרותיה.

משפחות החטופים חוסמות את איילון
משפחות החטופים חוסמות את איילון | צילום: מטה משפחות החטופים

נציגי משפחות החטופים דרשו נציג מטעמם בשיחות פריז, כדי לוודא "שאינטרסים פוליטיים לא מטרפדים את המהלך". עם הגעת המשלחת לפריז, מחו קרובי החטופים בתל אביב וחסמו את איילון צפון סמוך למחלף השלום. המשפחות קיימו במקום קבלת שבת, כאשר סביב השולחן הוצבו מספר כיסאות ריקים למען 134 החטופים.