הפערים מצטמצמים: במערכת הביטחון אופטימיים לגבי ההסכם עם לבנון

למרות פסימיות יחסית בלשכתו של ראש הממשלה, נשמעים במקביל קולות שטוענים כי מדובר בעיקר בפערי ניסוח. עם זאת, לוח הזמנים הצפוף מקשה על השגת הסכם לפני הבחירות. בנט עדיין מביע הסתייגות, למרות תמיכה של המערכת הביטחונית. במקביל, צה"ל לא יגביר כוננות, אך ערוך לפרובוקציות של חיזבאללה

זמן צפייה: 04:19

למרות פסימיות יחסית ששררה אתמול בלשכתו של ראש הממשלה יאיר לפיד והדגישה את הפערים בין ישראל לבין לבנון בהסכם רישום הגבול הימי, היום (שישי) נשמעו דווקא קולות אחרים, בעיקר מגורמים במערכת הביטחונית, שטוענים כי הפערים הצטמצמו ושמדובר בעיקר בענייני ניסוח ובחירת מילים.

החל משעות הבוקר, המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, גילה פעלתנות רבה ביחס להסכם, מכיוון שכל הגורמים מבינים את לוח הזמנים הלחוץ. בישראל מדובר על לוח הזמנים המשפטי שקבעה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שלא משאיר זמן רב להגיע להסכם לפני הבחירות. בצד הלבנוני, הנשיא מישל עאון צפוי לפרוש בסוף החודש, כך שלא יהיה מול מי לקיים את המו"מ.

במקביל, גורמים מדיניים בירושלים מספרים על שיח אינטנסיבי ביממה האחרונה בין בכירים בישראל לבין בכירים אמריקניים, בניסיון להביא לפשרה בהתייחסות להסתייגויות הלבנוניות. אין כוונה כרגע לוותר ולקבל את הדרישות, אבל כן מנסים לבדוק מה ניתן לעשות, מה קריטי להסכם ומה ניתן לפתור בעזרת ניסוחים משפטיים.

למרות צמצום הפערים, עדיין יש התנגדות להסכם הנוכחי מתוך הקבינט. ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט ממשיך להסתייג. אתמול בדיון בקבינט הוא לא אמר זאת באופן מפורש, אך גם לא הביע תמיכה. הוא כן חושב שצריך להגיע להסכם, אך ישנם מספר נושאים שמטרידים אותו: החיבור של מאגר כריש להסכם למרות שהוא אינו חלק משטח המחלוקת, ויתורים ישראליים בנושאים חשובים וגם אישור ההסכם בסמוך לבחירות.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-2210072048' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_k54al92y' duration='']

החברה שאמורה להפעיל את אסדת כריש הודיעה במהלך סוף השבוע שהיא מוכנה להתחיל ולהזרים גז לעבר האסדה, מה שיגרום להדלקת הלפיד שבראשה. עם זאת, כנראה שבישראל יעדיפו לחכות עם המהלך על מנת לא להתגרות בחיזבאללה, ויעדיפו להמתין ולראות האם באמת הולכים לכיוון הסכם.

כזכור, הרמטכ"ל אביב כוכבי הביע אתמול תמיכה בהסכם, ואמר לשרים : "זה הסכם טוב ששומר היטב על האינטרסים הביטחוניים של ישראל". ראש המוסד דוד ברנע אמר כי קיים חשש שנסראללה יצטרך לבצע פעולה ולו סמלית כדי להוכיח שהוא עומד באיומיו.

הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל רא''ל אביב כוכבי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

למרות המתיחות, צה"ל לא מעלה את רמת הכוננות אך ישנה תחושה של דריכות מחודדת. כלל המערכים בצה"ל מוכנים לפרובוקציה של חיזבאללה, אם תהיה כזו. יחד עם זאת, לא נראה שהמצב בדרך להסלמה.

בתוך כך, עיניי מערכת הביטחון נשואות לכוננות הגבוהה ברחבי הארץ ובעיקר בשטחים, שם ברקע מספר מבצעים מוצלחים בימים האחרונים והגברת שיתוף הפעולה מצד הרשות הפלסטינית, הוחלט להטיל סגר רק בימי חג הסוכות ולא בימי חול המועד, בהם ישנם שלושה ימי עבודה בהם פלסטינים רבים יוצאים ומתפרנסים בפנים הארץ, ולהשאיר אותם מחוץ למעגל האלימות.

עוד בנושא הביטחוני באזור הצפון, שר הביטחון בני גנץ קיים מוקדם יותר הערב שיחה עם ראשי רשויות בקו העימות בצפון, זאת ברקע המשא ומתן מול לבנון על הגבול הימי. שר הביטחון עידכן את ראשי הרשויות אודות ההתפתחויות וכן בהיערכות ובפעולות מערכת הביטחון, והדגיש כי בשלב זה אין הנחיות מיוחדות לעורף, ובמידה ויהיו הן יועברו בצורה סדורה.

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בנוסף, מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת אמר היום לשרי הקבינט כי "לפי ההערכות האופטימיות שלנו, במאגר השנוי במחלוקת (קאנא) יש 106 מיליארד מטר מעוקב של גז, ואף ייתכן שהוא יבש לגמרי". כך אמרו לחדשות 13 שלושה שרים שנכחו בדיון.

שילת הבהיר לשרים: "עד שלא יתחילו פעולות החיפוש במאגר - הוודאות תהיה נמוכה מאוד". יש להדגיש כי טרם ברור כמה גז נמצא במאגר קאנא - שכן פעולות החיפוש טרם החלו בשל המחלוקת בין ישראל ללבנון - ולכן מדובר בהערכות בלבד. בניגוד לתדרוכים מסביבת ראש הממשלה - שרים שנכחו בדיון הבהירו לחדשות 13 כי לא נערך דיון על עצם השאלה מי בעד ומי נגד ההסכם.