ארה"ב ומדינות נוספות: "מודאגים מקידום הבנייה בהתנחלויות"

בהצהרה משותפת גינו שרי החוץ של המדינות את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לקדם בנייה של כ-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרה רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית: "מתנגדים לצעדים חד-צדדים שיגבירו המתיחות"

בנייה בשטחי יהודה ושומרון
בנייה בשטחי יהודה ושומרון | צילום: רויטרס

שרי החוץ של ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, איטליה וצרפת פרסמו היום (שלישי) הצהרה משותפת שבה גינו את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להרחיב את ההתיישבות ביהודה בשומרון ולהכשיר את המאחזים. "אנו מתנגדים בתוקף לפעולות חד-צדדיות שיובילו להחרפת המתיחות בין הצדדים ויערערו את המאמצים להגיע לפתרון שתי המדינות במשא ומתן", אמרו שרי החוץ בהצהרה שפורסמה בגרמניה.

"נמשיך לתמוך ביוזמת שלום כוללת במזרח התיכון, שאותה יש להשיג באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים", הוסיפו.

ישראל עדכנה מראש את האמריקנים שזעמו על המהלך, וגורמים בכירים בישראל אומרים כי ממשל ביידן עדכן את ישראל מראש על הכוונה להוציא גינוי פומבי. בהודעה מטעמו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן נמסר: "אנו מוטרדים מאוד מהחלטתה של ישראל אתמול לקדם על פי הדיווחים קרוב ל-10 אלף יחידות דיור בהתנחלויות ולהתחיל בתהליך להכשרת רטרואקטיבית של תשעה מאחזים בגדה המערבית שבעבר היו בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי".

"כמו ממשלים קודמים, דמוקרטים ורפובליקנים, אנו מתנגדים בתוקף לצעדים חד-צדדיים כאלה, שמחריפים את המתיחות ומערערים את הסיכויים לפתרון שתי מדינות במשא ומתן", הוסיף בלינקן, "כפי שציינתי בעבר, כל דבר שמרחיק אותנו מהחזון של שתי מדינות לשני עמים פוגע בביטחונה ארוך הטווח של ישראל, בזהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ובחזון שלנו בדבר שוויון אמצעים של ביטחון, חירות, שגשוג וכבוד לישראלים ולפלסטינים כאחד. אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מפעולות נוספות שעלולות להסלים עוד יותר את המתיחות באזור ולנקוט בצעדים מעשיים שיכולים לשפר את רווחתו של העם הפלסטיני".

גורם מדיני ישראלי בכיר מסר בתגובה: "לא הופתענו מעמדת ארה"ב. יש בינינו חילוקי דעות כבר עשרות שנים בנושא זה, על אף שלא מדובר ביישובים חדשים אלא בהסדרת יישובים שקיימים במשך שנים רבות, חלקם עשרות שנים. חילוקי דעות אלה לא פגעו ולא יפגעו בברית האיתנה בין ישראל לארה"ב".

השר סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בגבעת הראל
השר סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בגבעת הראל

בתוך כך, סיעת הציונות הדתית קיימה הבוקר את ישיבת הסיעה בגבעת הראל, מאחז שהוחלט להכשיר השבוע, וישיבת הסיעה נפתחה בדקה דומיה לזכרו של לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סועאד. בפתח הישיבה אמר יו"ר המפלגה ושר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הממשל האמריקאי יודע שאנחנו מחויבים להתיישבות. אני מקווה שבימים הקרובים יסיים ראש הממשלה את סוגיית העברת הסמכויות אליי, אנחנו נאזרח את החיים פה ביהודה ושומרון".

"אני מודה לראש הממשלה ולכל חבריי לממשלה על הובלת המהלך הזה, אבל אנחנו מחויבים להסדיר את ההתיישבות כולה, ואנחנו מחויבים להסיר לחלוטין את המגבלות על הבנייה ביהודה ושומרון ולצאת לתקופת בנייה ופיתוח כי זו ארצנו. האזור הזה חייב להתנהג כמו כל אזור אחר במדינת ישראל וכך יהיה".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק אמרה: "לא יכול להיות שחלוצים בני דורנו שנשלחו בשליחות כל הממשלות כולן והלכו אל השטחים הריקים והמפחידים ונטולי התנאים המינימלים כדי לייצג שם את כולנו ובנו את הישובים האלה עבור כולנו, יופקרו כאילו הם עשו את זה על דעת עצמם. יש על זה דו"ח מפורט של טליה ששון שכותבת כמה זה נורא שכל הממשלות גיבו אתכם. גם האמריקנים יודעים להבין למרות שלא צריך את ההבנה שלהם".