הדיון החשאי והאזהרה אחרי ניסיון המרד: "שליטת פוטין מתערערת"

מאז סוף השבוע ישראל לא העבירה אף תגובה רשמית לאירועים ברוסיה, כשהמדיניות היא לשמור על פרופיל נמוך. בחדשות 13 פורסם לראשונה המסמך מתוך הדיון החשאי אצל לראש הממשלה במוצאי השבת, שחושף איך תופסים בירושלים את שלטונו של פוטין

זמן צפייה: 02:06

אחרי המרד הצבאי ברוסיה שהופסק ביום שבת האחרון, פורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית המסמך שגובש בתום הדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה, אחרי שכבר הגיעו הדיווחים על עצירת האירועים. בסעיף הראשון ואולי המשמעותי ביותר, שמלמד מה באמת חושבים בירושלים כעת על שלטונו של פוטין נאמר כי "האירוע מעיד על חולשה רוסית גדולה שעשויה להתבטא הן בחזית המלחמה והן בחזית הפנימית. האירוע מערער את שליטתו של הנשיא כפי שהתקיימה עד היום".

בנוסף, ראש הממשלה הנחה לממש התחייבויות שניתנו לאוקראינה - הן בסיוע הומנטרי והן בסיוע ביטחוני-הגנתי. כמו כן, כל סיוע לאוקראינה כמובן מלווה ברגישות מדינית - בעיקר בכל קשור לסיוע ביטחוני. בסעיף נוסף נכתב: "שר הביטחון הונחה לבחון את השלכות האירועים ברוסיה על הקשר עם האיראנים, וגם את ההשלכות על סוריה".

מסירים כרזה של קבוצת ואגנר בסנט פטרסבורג
מסירים כרזה של קבוצת ואגנר בסנט פטרסבורג | צילום: רויטרס

הסעיף האחרון במסמך הזה נוגע לעלייה גדולה לישראל ובו נכתב: "היערכות לעלייה רחבה ארצה, תוך שמירה על יכולת המוסדות היהודים והישראלים ברוסיה להמשיך לתפקד". בישראל הרשמית ממעטים באופן כללי להתבטא בעניין רוסיה, מכיוון שמדובר בנושא נפיץ ורגיש.

מהמטה לביטחון לאומי נמסר: "לא מתייחסים לדיונים פנימיים".