סנאטור אמריקני מגיב לכהן: "מטריד שישראל תדבר פחות על רוסיה"

חבר המפלגה הרפובליקנית לינדזי גרהאם אמר כי הוא שמח על דבריו שר החוץ הנכנס לפיהם ישראל תמשיך את הסיוע ההומינטרי לאוקראיני, אך הביע ביקורת על כך שאמר כי "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות - נדבר פחות". בתוך כך, בכיר ישראלי מבהיר כי הצד הרוסי הוא זה שיזם את השיחה הצפויה של כהן עם שר החוץ הרוסי לברוב

הסנאטור לינדזי גרהאם ושר החוץ אלי כהן
הסנאטור לינדזי גרהאם ושר החוץ אלי כהן | צילום: תומר נויברג, פלאש 90, ויקיפדיה

הסנאטור האמריקני וחבר המפלגה הרפובליקנית לינדזי גרהאם, צייץ היום (שלישי) בחשבון הטוויטר שלו  כי "הרעיון שישראל צריכה לדבר פחות על הפלישה הקרימינלית של רוסיה לאוקראינה - קצת מטריד". הסנאטור התייחס בכך לדבריו של שר החוץ אלי כהן, שאמר אמש כי "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות - נדבר פחות".

בנוסף התייחס גרהאם לפגישה הצפויה בין כהן לבין שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, וכתב: "אני מקווה שמר כהן שכאשר הוא מדבר עם לברוב, הוא מדבר עם נציג של משטר פושעי מלחמה, שמבצע פשעי מלחמה מדי יום". עוד אמר גרהאם כי הוא "שמח לראות שמר כהן, שר החוץ הישראלי החדש, נותן עדיפות ליחסים האסטרטגיים של ארצות הברית וישראל, ותומך בהמשך הסיוע ההומניטרי לאוקראינה".

בתוך כך, בכיר ישראלי מבהיר היום כי מי שיזם את השיחה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב זה הצד הרוסי. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן עודכן אמש בשיחתו עם כהן על קיומה של השיחה ואף ביקש להעביר באמצעותה מסרים.

שר החוץ אלי כהן
שר החוץ אלי כהן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי שר החוץ החדש מהליכוד קיים אמש מפגש חפיפה עם השר היוצא יאיר לפיד. על פי הודעת המשרד השניים דנו ביחסי ישראל-ארצות הברית, האיום האיראני וקידום יחסי השלום עם מדינות הסכמי אברהם. כהן נשא נאום ובו הודיע כי הוא צפוי לקיים היום שיחה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ובהמשך החודש עם שרי חוץ נוספים באירופה.

"בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות - נדבר פחות. בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך". בנושא הסכמי אברהם אמר השר הנכנס כי "הרחבת ההסכמים למדינות נוספות היא לא שאלה של 'אם', אלא של 'מתי'".

שר החוץ החדש הודיע בנוסף כי בקיץ יהיה סבב מינויים לתפקידים דיפלומטיים בעולם והדגיש כי "דבר אחד בטוח - לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד הוסיף כהן: "אין תחליף ליחסי ישראל-ארצות הברית. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים וכן גם על אינטרסים שאנו חולקים. בחודש פברואר אני וצוות המשרד נשתתף בוועידה הביטחונית המרכזית במינכן".