לאחר החתימה עם לבנון: עיכוב בהסכם שמבטיח את הפיצויים לישראל

לאחר שהשבוע נחתם ההסכם הימי בין המדינות, ההסכם עם החברה הצרפתית שאמור להבטיח את הזכויות הישראליות והפיצויים, עדיין לא נחתם. הסיבה לכך היא שחברה נוספת צריכה לתת את אישורה, אך הוא לא ניתן עד כה. גורם בכיר במו"מ מסר: "אנחנו רגועים"

זמן צפייה: 01:56

לאחר שהשבוע נחתם ההסכם הימי עם לבנון, הערב (שישי) התפרסם לראשונה ב"שישי" עם אילה חסון כי ההסכם עם חברת "טוטאל" הצרפתית, שאמור למעשה להבטיח את הזכויות הישראליות והפיצויים לישראל ממאגר "קאנא", עדיין לא נחתם. בישראל לא יודעים לומר מתי זה יקרה, זאת על אף שעל פי ההערכות ההסכם היה אמור להיחתם ביום שני הקרוב, כרגע נראה שהחתימה מתעכבת.

הסיבה לעיכוב היא שחברה נוספת באותו תאגיד - (ENI האיטלקית) צריכה לתת את אישורה לפרטי ההסכם ולעקרונות שהושגו, האישור שלה לא ניתן עד כה. המשמעות הינה ישראל חתמה על ההסכם עם לבנון, אבל ההסכם שמבטיח את הפיצויים שלה אמנם סוכם אך לא נחתם סופית.

הכוונה המקורית בישראל הייתה לחתום על ההסכם עם חברת הגז הצרפתית לפני החתימה עם לבנון, להבטיח קודם את הפיצויים הישראלים ולהגיע לישיבת הממשלה הסופית כשהכל חתום.

חתימת ההסכם הימי עם לבנון
חתימת ההסכם הימי עם לבנון | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

אך בלחץ הזמנים להספיק לחתום לפני תום כהונת הנשיא הלבנוני, ואפשר להעריך שגם השיקולים הפוליטיים לקיים את טקס החתימה לפני הבחירות, לא הצליחו להגיע לחתימה מראש. לשרים בישיבת הממשלה נאמר שהכל נסגר שעות לפני הישיבה, מה שנכון, רק שהם לא עודכנו על כך שעל אף הסיכום העקרוני - ההסכם עדיין לא חתום סופית.

גורם בכיר במשא ומתן הישראלי הישראלי מודה: "ניסינו להגיע לחתימה עם טוטאל לפני החתימה בנקורה, לא הצלחנו. אנחנו לא בטוחים בשום דבר עד שההסכם מול החברה לא יהיה חתום, אבל כל עוד החתימה תערך בטווח של השבועיים הקרובים, אנחנו רגועים".

חתימת ההסכם הימי עם לבנון
המשלחת הישראלית לחתימת ההסכם הימי עם לבנון | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

ההסכם כזכור, צפוי לעגן גם את מנגנון הפיצויים לישראל על השטח שברשותה מהמאגר וגם לאפשר לישראל להטיל וטו בשאלה איזה חברה תוכל לקדוח במאגר - בכדי למנוע מחברות ממדינות עוינות, כמו איראן, לקדוח.

ממשרד האנרגיה ומשרד ראש הממשלה נמסר: "ההסכם עם חברת טוטאל נסגר וסוכם וכי חברת טוטאל פועלת להשגת כל האישורים הנדרשים לה לחתימה. חשוב לזכור שבכל מקרה לא ניצן לפעול במאגר ללא החתימה בין ישראל לטוטאל. חשוב לזכור שבכל מקרה לא ניתן לפעול במאגר ללא החתימה על ההסכם המדובר".