בשל "התבטאויות לא ראויות": השגרירה ברוסיה זומנה לשיחה

שגרירת ישראל במוסקבה סימונה הלפרין זומנה לשיחה במשרד החוץ הרוסי, בעקבות ריאיון שהעניקה לעיתון "קומרסנט" שבו מתחה ביקורת על שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ועל המדיניות של מוסקבה בנוגע לחמאס: "הציגה מצג שווא"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

משרד החוץ ברוסיה זימן לשיחת נזיפה את שגרירת ישראל במוסקבה, סימונה הלפרין, בעקבות "התבטאויותיה הלא ראויות" שפורסמו בריאיון שהעניקה לעיתון "קומרסנט". כך דווח היום (שני) בסוכנות הידיעות הרוסית TASS.

על-פי טענות משרד החוץ הרוסי, הלפרין "הציגה מצג שווא" באשר לעמדת מדיניות החוץ של רוסיה בנוגע לחמאס. במשרד טענו כי מדבריה של הלפרין עלה כי היא "מתחה ביקורת" על שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, על כך ש"הצניע את חשיבות השואה", ואמרה כי "רוסיה מיודדת מדי עם החמאס והג'יהאד האסלאמי-פלסטיני". המשרד תיאר את דבריה כ"התחלה לא מוצלחת" של תפקידה החדש כשגרירה במדינה, אליו נכנסה בחודש דצמבר האחרון.

בריאיון לעיתון "קומרסנט" הרוסי, אמרה הלפרין: "למרבה הצער, יום השואה הבינלאומי עדיין אינו יום רשמי בלוח השנה של רוסיה", והוסיפה: "אני לא מבינה מדוע שר החוץ לברוב ממעיט בחשיבות האירוע ה'מפלצתי' הזה. כן, אומות רבות ספגו אבדות כבדות, העם הרוסי שילם עבור הניצחון על הנאציזם בחייהם של מיליוני בני אדם, ואנו מכירים בזה. אך מעולם בהיסטוריה לא ידע העולם השמדה כה מאסיבית ושיטתית של אנשים על רקע אתני - רק העם היהודי חווה זאת".

הקרמלין במוסקבה
הקרמלין במוסקבה | צילום: רויטרס

כמו כן, הלפרין אמרה בריאיון כי "רוסיה מאבדת את התמיכה של הישראלים", וזאת בשל מדיניות החוץ של רוסיה מאז 7 באוקטובר. "ההנהגה הרוסית הצהירה שוב ושוב כי ביטחון ישראל הוא אינטרס אסטרטגי של רוסיה. למרבה הצער, ראינו שאחרי 7 באוקטובר העיקרון הזה כבר אינו רלוונטי", אמרה השגרירה, וביקרה את המדינה: "לקח זמן מה עד שרוסיה גינתה בפומבי את הטבח, כינתה אותו מתקפת טרור והזכירה את מעורבות חמאס". הלפרין הוסיפה כי ארגון "האחים המוסלמים" נמצא ברשימת ארגוני הטרור של רוסיה, אך חמאס לא נמצא שם - זאת, חרף העובדה שמדובר בארגון שרבים רואים בו כ"סניף הפלסטיני" של הארגון.

בנוסף, אמרה השגרירה: "אנשי חמאס מתקבלים לביקורים במוסקבה, פורסים להם שטיחים, ואנחנו לא יכולים לקבל זאת. גם המתיחות בים האדום שנגרמת בעקבות תקיפות המורדים החות'ים בתמיכת איראן, אינה מקובלת. הפגיעה בחופש השיט בתעלת סואץ ובים האדום מערערת את יציבות הסחר העולמי וגורמת לעליית מחירים - אך רוסיה כלל לא גינתה את התקיפות במועצת הביטחון של האו"ם". הלפרין ציינה גם את העובדה שרוסיה תמכה בתביעת דרום-אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג בטענה ל"רצח עם" בעזה.

לאחרונה, התארחה בפעם השנייה מאז פרוץ המלחמה משלחת של חמאס במוסקבה שנפגשה עם סגן שר החוץ הרוסי, מיכאל בוגדנוב. במקביל, גורמים ברוסיה השמיעו לאחרונה שורה ארוכה של התבטאויות אנטישמיות נגד מדינת ישראל ונגד יהודים בכלל.