הפגישות - והנושאים שיעלו: הכנות אחרונות לנאום נתניהו בקונגרס

ברקע המגעים לעסקת חטופים והלחימה הנמשכת, ראש הממשלה צפוי לעלות הערב בפעם הרביעית לדוכן הנואמים בקונגרס בוושינגטון. מחר הוא צפוי להיפגש בבית הלבן עם הנשיא ביידן והסגנית האריס, וביום שישי הוא ייפגש עם טראמפ. במהלך הביקור ינסו האמריקנים להבין האם נתניהו באמת מעוניין בעסקה, ואם כן - כיצד לגבש אותה

זמן צפייה: 01:14

הכנות אחרונות: ברקע הלחימה בדרום, בצפון ובגזרות נוספות, ובזמן שהמגעים לעסקת חטופים נמשכים, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום הערב (רביעי) מול שני בתי הקונגרס בוושינגטון, בשעה 21:00 שעון ישראל - זו הפעם הרביעית. בנוסף לנאום, צפויות לנתניהו שורת פגישות בבית הלבן בימים הקרובים.

מחר בשעה 13:00 צפוי נתניהו להיפגש בבית הלבן עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהכריז על פרישתו מהמרוץ. ב-14:30, יצטרפו אל פגישתם בבית הלבן משפחות החטופים שהגיעו במשלחת לוושינגטון - כך פורסם לראשונה בחדשות 13. לאחר מכן צפוי להיפגש עם סגנית הנשיא קמלה האריס, שלאחר פרישת ביידן, תפקידה הופך להיות משמעותי הרבה יותר.

בנוסף, ולאחר שורת הודעות שפורסמו על ידי שני הצדדים, ראש הממשלה צפוי להיפגש ביום שישי עם הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, באחוזת במאר א-לאגו שבפלורידה.

הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

בנאומו בקונגרס צפוי ראש הממשלה להתייחס לאירועי 7 באוקטובר ולצורך בעסקת חטופים, אך גם לאפשרויות השונות במזרח התיכון, בהן נורמליזציה עם סעודיה. מדבריו בנאום, ובמהלך הפגישות בבית הלבן, ינסו להבין האמריקנים האם נתניהו באמת מעוניין בעסקת חטופים כמו שהוא טוען, ואם אכן זה המצב, ינסו להבין כיצד ניתן לגבש אותה במהירות המירבית.

מלשכת רה"מ נמסר כי טיסתם ארצה תצא רק במוצאי שבת, והסבירו זאת בכך ש"ישנה חשיבות רבה למדינת ישראל שראש הממשלה ייפגש עם הנשיא ביידן ועם שני המועמדים המובילים לנשיאות ארה"ב. הבית הלבן קבע ביום חמישי פגישה בין הנשיא ביידן לראש הממשלה נתניהו בשעה 13:00, ופגישה מיועדת עם סגנית הנשיא לשעות אחה"צ. משום כך, האפשרות היחידה להיפגש עם דונלד טראמפ היא ביום שישי. מאחר שלא ניתן לטוס בשבת, המשלחת תשוב ארצה מיד בצאת השבת".

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

בלילה שלפני הנאום, עשרות בני משפחות חטופים ופעילים נוספים הפגינו מול גבעת הקפיטול בוושינגטון. בני המשפחות והקהל החזיקו את תמונותיהם של 120 החטופים שעדיין נמצאים בשבי ברצועת עזה וקראו: "Bring Them Home Now".

במהלך המחאה נשאו דברים החטופה המשוחררת אביבה סיגל, אשתו של החטוף קית' סיגל; אלון גת, אחיה של החטופה כרמל גת; מיכאל לוי, אח של אור לוי וכרמית פלטי-קציר, אחותו של החטוף אלעד קציר שנחטף בחיים, נרצח בשבי וגופתו הוחזרה לישראל על ידי כוחות צה"ל.

הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב
הפגנת משפחות חטופים מול הקפיטול בארה"ב | צילום: לירי אגמי, דני טננבאום, אמנון שמי

אביבה סיגל, אמרה: "הגעתי לוושינגטון כדי לשמש כקולו של קית' אהובי, כי לקית' אין קול. ל-120 בני הערובה שנותרו בעזה אין קול. אין להם אוויר לנשימה, מים לשתות או אוכל לאכול. אני יודעת את זה - כי הייתי שם. כי זו מציאות שאסור לנו לעצום מולה עיניים. אני כאן כדי להטיל על ראש הממשלה נתניהו דין וחשבון, לבצע את עבודתו ולשחרר את החטופים. הדבר היחיד שאני רוצה לשמוע ממנו בנאומו הוא שנחתמה העסקה וקית' חוזר הביתה".

אלון גת הוסיף: "אחותי כרמל גת חטופה כבר 291 ימים. ב-7 באוקטובר נחטפתי אני ביחד עם אשתי ובתי בת ה-3, אמי נחטפה ונרצחה ואחותי נחטפה ועודנה מוחזקת בשבי. בתי גפן ואני הצלחנו להימלט מהמחבלים ואשתי ירדן הוחזרה אלינו בנובמבר במהלך עסקת השחרור לאחר 54 ימים מסויטים. אנחנו צריכים עסקה עכשיו. אנחנו יודעים בוודאות שזה אפשרי ואנחנו זקוקים לעסקה הזאת באופן מיידי".