לקראת נורמליזציה? בעומאן שוקלים לשנות חלק מסעיפי חוק החרם על ישראל

ברקע האיסור העומאני על מעבר טיסות ישראליות בשטחה האווירי - אותו איסור שסעודיה הסירה בחודש יולי האחרון - בסולטנות ידונו מחר בשינוי סעיף 1 של חוק החרם, האוסר על קשרים עם גופים ואישים מישראל

סולטאן עומאן הית'ם בן טארק
סולטאן עומאן הית'ם בן טארק | צילום: מחלקת המדינה של ארה"ב

לקראת צעדי נורמליזציה? ברקע האיסור העומאני על מעבר טיסות ישראליות בשטחה האווירי - אותו איסור שסעודיה הסירה בחודש יולי האחרון, מועצת השורא של הסולטנות תדון מחר בשינוי סעיף 1 של חוק החרם על ישראל, האוסר על קשרים עם גופים ואישים מישראל. כך דווח הבוקר (ראשון) בסוכנות הידעות העומאנית "ואפ".

מאוחר יותר, יו"ר ועדת החקיקה והמשפט במועצה סיפר לתקשורת המקומית כי 7 מחברי מועצת השורא הגישו את ההצעה כדי שיוכלו "להרחיב" את חוק החרם. "לא נוכל לדבר על הצעת התיקון כי היא נמצאת בהתליך עבודה בתוך המועצה ובוועדותיה, שם היא מטופלת בסודיות עד לדיון בישיבת המליאה שתתקיים מחר. לאחר מכן, ההצעה תוצג לציבור", נמסר היום בסוכנות הידיעות המקומית "את'יר".

יצוין כי סעיף 1 של חוק החרם העומאני קובע כי "אסור לכל אדם, בעצמו או באמצעות מתווך, ליצור קשר עם גופים או אנשים המתגוררים בישראל או עם אזרחיה, הפועלים עבורה או למען האינטרס שלה. זאת, בכל מקום בו הם מתגוררים, ובכל הנושאים לרבות מסחר, פעילות פיננסית או כל עסקה אחרת. חברות ומפעלים זרים שיש להם אינטרסים, סניפים או סוכנויות בישראל נחשבים לגופים ואנשים שאסור 'לעסוק' בהם, לפי החלטת משרד הכלכלה ובהתאם להמלצות ועידת קציני הקישור".

מטוס אל על
מטוס אל על | צילום: רויטרס

בליל ה-15 ביולי, עוד לפני שהנשיא ביידן המריא מישראל לסעודיה במסגרת ביקורו האזורי, רשות התעופה של הממלכה הודיעה כי תאפשר מעבר של טיסות בינלאומיות מעל שטחה כולל אלו מישראל ואליה. "ההחלטה היא חלק מהמאמצים למצב את עמדתה של סעודיה כצומת מרכזי המחבר בין שלוש יבשות ולשפר את התעופה הבינלאומית", נמסר בהודעה הרשמית.

לכשהושג ההיתר הסעודי, בישראל ציפו כי הסולטנות תתיר גם היא מעבר של טיסות ישראליות מעל שטחה האווירי, ובכך - תאפשר את קיצור מספר שעות הטיסה מישראל ליעדים נבחרים באסיה ובמזרח אסיה. למרות הציפייה, בעומאן לא איפשרו את ההיתר, ושעות הטיסה למזרח נותרו על כנן.