פרסום ראשון: טיוטת ההסכם שגובש בפריז; קבינט המלחמה דן במתווה

כ-40 חטופים - נשים, מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - ישוחררו תמורת מאות מחבלים. האש תופסק ל-6 שבועות וישראל לא תתחייב על סיום המלחמה. מקור זר: "נכונות לשיח על משוחררי עסקת שליט שנעצרו שוב". יועצו של הנייה: "לא נוותר על עצירת המלחמה ונסיגה מעזה". גורם בחמאס: "בשלב הראשון לא ישוחררו חיילים, רק אזרחים"

זמן צפייה: 02:11

פרסום ראשון: אחרי חזרת המשלחת הישראלית מפריז, והדיווחים על אופטימיות זהירה בישראל, בחדשות 13 נחשף הערב (שבת) מסמך העקרונות שגובש בפריז בין ישראל לחמאס - שטרם הודיע אם המתווה המדובר מקובל עליו. קבינט המלחמה דן במתווה. גורמים בישראל אומרים: "יש מקום לאופטימיות, אך ממתינים לתשובת חמאס".

יועצו של ראש הלשכה המדינית בחמאס, איסמאעיל הנייה, אמר אחרי הפסגה בפריז: "לא נוותר על עצירת המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה". גורם בארגון הטרור אמר לערוץ "אל-חדת' הסעודי" כי הוסכם שבשלב הראשון "לא ישוחררו חיילים, אלא רק אזרחים". גורם מדיני בכיר אמר: "עדיין רחוקים מעסקה, אך חמאס ירד מחלק מדרישותיו". ברקע המגעים, נתניהו הודיע כי יכנס השבוע את הקבינט "כדי לאשר תוכניות לפעולה ברפיח, כולל פינוי האוכלוסייה".

אלה הסעיפים העיקריים:

• כ-40 חטופים - נשים, מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - ישוחררו תמורת מאות מחבלים הכלואים בישראל.
• ⁠הפוגה של 6 שבועות בלחימה.
• ⁠ישראל תסכים לשחרר בעבור קטגוריות מסוימות יותר מחבלים ממה שהוסכם עד כה.
• לפי מקור זר, ⁠ישראל מוכנה לנהל שיח על משוחררים מעסקת שליט שנעצרו שוב.
• ⁠ישראל תגלה גמישות משמעותית בסוגיות הומניטריות - הן לגבי שיקום רצועת עזה והן לגבי חזרת תושבים לצפון הרצועה.
• ⁠ישראל לא תתחייב על סיום המלחמה.

מפגינים למען השבת החטופים מוחים מול הקריה
מפגינים למען השבת החטופים מוחים מול הקריה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גורם מדיני המעורה בפרטי המשא ומתן אמר הבוקר כי חלה "התקדמות משמעותית במגעים - כזו שיוצרת תנאים לעסקה". לפי הגורם, המשלחת הגיעה למתווה מוסכם שאפשר לפתוח איתו במו"מ ולדון על רשימת שמות. עם זאת, גורמים בחמאס אמרו כי "אין אינדיקציות לכך שישראל הציגה שינוי לחיוב בעמדותיה". הערב הדגיש גורם מדיני בכיר: "עדיין רחוקים מעסקה, אך חמאס ירד מחלק מדרישותיו". בכיר חמאס, עבד אלרחמן שדיד, אמר היום לערוץ טלוויזיה קטרי כי "הדיונים בפריז אינם אלא מו"מ עצמי משום שחמאס אינה חלק מהם". הוא הוסיף: "הצהרותיו של נתניהו שולחות מסרים ברורים כי ישראל אינה רצינית בניסיון להגיע להתקדמות בעניין עסקת החילופים. איננו חלק או צד בפגישות בפריז ולא הודיעו לנו על שום התקדמות".

אמש פורסם בחדשות 13 כי קבינט המלחמה אישר ברגע האחרון להרחיב בצורה משמעותית את סמכויות צוות המו"מ הישראלי בפריז, לבקשת ראש המוסד דדי ברנע וראשי מערכת הביטחון. ההרחבה באה לידי ביטוי, בין היתר, בסוגייה ההומניטרית - לרבות הכנסת סיוע לרצועה, וכן בסוגיות נוספות עליהן לא ניתן להרחיב בשל הגבלות צנזורה. הרחבת הסמכויות שאישר ראש הממשלה נתניהו היא מצומצמת יותר מזו שדרשו מערכת הביטחון וחברי קבינט המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט. ובכל זאת, המנדט שניתן למשלחת כעת רחב יותר מזה שאיתו הגיעה לקהיר בשבוע שעבר - אליו נשלחה "להקשיב", בהוראת נתניהו ובניגוד לעמדת ראש שב"כ.

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מקור מצרי מסר הבוקר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון כי נמשכים הדיונים במספר דרגים בכדי להגיע לעסקת חטופים לפני חודש הרמדאן, והדגיש כי בימים האחרונים התקיימו גם שיחות בדרג גבוה בין בכירים מצרים לבין גורמים ישראלים ואמריקנים. בכירים מצריים הזהירו מפני פעולה צבאית ברפיח לפני חודש רמדאן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב, ברקע המגעים לעסקה, כי הקבינט המדיני-ביטחוני יכונס השבוע לאישור תוכניות לפעולה ברפיח, "כולל פינוי האוכלוסייה".

בהכנת הידיעה השתתף רן מאיר