נתניהו: "ביידן לא דייק"; הבית הלבן: "זו הצעה ישראלית"

בדיון בוועדת החוץ והביטחון אמר נתניהו כי לא יסכים לעצור את המלחמה: "המלחמה תיעצר זמנית לצורך שחרור החטופים - ורק אחר כך נקיים דיון על המשך העסקה". דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר: "זו הצעה ישראלית, ביידן הציג אותה באופן מדויק"

זמן צפייה: 00:57

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) בדיון בוועדת החוץ והביטחון בכנסת כי הוא לא יסכים לעצור את המלחמה. הוא התייחס לדברי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהציג את המתווה הישראלי ביום שישי האחרון: "לא אתאר כאן את פרטי העסקה, אבל מה שנשיא ארה"ב תיאר לא מדויק. יש עוד פרטים שלא נחשפו". מאוחר יותר הבהיר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי מדובר בהצעה ישראלית וכי "ביידן הציג אותה באופן מדויק"

נתניהו אמר עוד לחברי הוועדה כי "המלחמה לא תסתיים. היא תיעצר זמנית לצורך שחרור חטופים - ורק אחר כך נקיים דיון בהמשך העסקה". לדבריו, נשיא ארה"ב "הציג רק חלק מהמתווה. 16 ימים אחרי כניסת העסקה לתוקף - יחל משא ומתן על התנאים הישראליים להמשך".

במהלך הדיון אמר נתניהו כי "ישראל לא תזוז ממטרותיה", והוסיף כי הפסקת אש תגיע רק אחרי השגת כל מטרות הלחימה". עוד אמר ראש הממשלה כי "התפיסה סביב ניהול מעבר רפיח תשתנה, הגישה המועדפת לניהול מעבר רפיח היא ניהול משותף של ישראל ומצרים". במענה על שאלת על "היום שאחרי" אמר ראש הממשלה כי ישראל בוחנת מספר חלופות לניהול האזרחי, ואלה ייבחנו בזמן הקרוב בצפון הרצועה.

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורם מדיני מסר כי במהלך הדיון הדגיש ראש הממשלה כי "תנאי ישראל לסיום המלחמה לא השתנו: להשמיד את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, לשחרר את כל חטופינו ו⁠לוודא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל".

"לפי המתווה", הסביר הגורם המדיני, "ישראל תעמוד על כך שביצוע שלב ב' במתווה, דהיינו הפסקת אש קבועה, יחל אך ורק לאחר שתושג הסכמה על תנאיה", ופירט: "לא יאוחר מן היום ה-16, יחל מו"מ עקיף בין הצדדים על מנת לגבש הסכמה על התנאים ליישום שלב 2 להסכם זה". הוא טען כי "ישראל תעמוד על כך שתנאיה יתקבלו", ו"כפי שהוחלט בקבינט המלחמה, המתווה מאפשר לישראל לשמור על הזכות לחדש את הלחימה בכל עת - ככל שישראל תתרשם כי המו"מ הוא עקר ומשמש רק למשיכת זמן".