רגע לפני שעזב את התפקיד: אובמה האשים את נתניהו ב"פוטיניזם"

בתדרוך שנתן נשיא ארה"ב לשעבר לעיתונאים בשנת 2017, ימים ספורים לפני שנכנס דונלד טראמפ לתפקידו, אמר אובמה כי הוא מודאג מ"מלחמת הרעיונות" המתקיימת בין דמוקרטיה מבוססת שוק חופשי, לבין "פוטיניזם", כדבריו, שלטענתו מובל על ידי נתניהו כמו גם טראמפ, ארדואן ונשיא הפיליפינים לשעבר רודריגו דוטרטה

ברק אובמה ובנימין נתניהו בפגישתם בבית הלבן
ברק אובמה ובנימין נתניהו בפגישתם בבית הלבן | צילום: רויטרס

בקשת חופש מידע אמריקני חשפה הערב (רביעי) תדרוך של נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה לעיתונאים, שניתן שלושה ימים לפני כניסת טראמפ לתפקיד, אז אמר אובמה שיש תנועת פוטיניזם שבין היתר מוביל אותה לא אחר מנתניהו.

"מתקיימת עכשיו מלחמה בין רעיונות, שהיא יותר מכל מלחמה בנשק, והיא בין ה"פוטיניזם" (תומכי פוטין) – שמובלת בין היתר ברמה מסוימת על ידי ארדואן, נתניהו, דוטרטה וטראמפ, - לבין החזון של דמוקרטיה מבוססת שוק חופשי", כך צוטט אובמה.

ברק אובמה ובנימין נתניהו במוזיאון ישראל
ברק אובמה ובנימין נתניהו במוזיאון ישראל | צילום: רויטרס

במהלך התדרוך אמר אובמה, שעמד לסיים 8 שנות כהונה כנשיא ארה"ב, שהבעיה הגדולה כפי שהוא רואה אותה היא שאם ארה"ב לא תקדם בכנסי מנהיגים בינלאומיים, דוגמה G7 או G20, אג'נדות של זכויות אדם או שינוי אקלים וכדומה - זה לא יקרה.

בהקשר זה אמר אובמה כי "מה שמדאיג אותי יותר מכל הוא שמתקיימת עכשיו מלחמה בין רעיונות, שהיא יותר מכל מלחמה בנשק, והיא בין ה"פוטיניזם" (תומכי פוטין) – שמובלת בין היתר ברמה מסוימת על ידי ארדואן, נתניהו, דוטרטה וטראמפ, לבין החזון של דמוקרטיה מבוססת שוק חופשי, שיש לה כל מיני סוגים של חסרונות ויש עליה ביקורת לגיטימית, אבל מצד שני היא אחראית על רוב ההתקדמות האנושית שאנחנו רואים בחמישים או שבעים וחמש השנים האחרונות". אובמה התייחס לראש ממשלת ישראל לשעבר נתניהו כמו גם לנשיא טורקיה, נשיא הפיליפינים לשעבר, ונשיא ארה"ב הרפובליקני הנכנס - דונלד טראמפ.