ארה"ב: ישיבת חומש היא הפרת ההתחייבות שניתנה על ידי ישראל

לאחר שהלילה הוקמה ישיבת חומש מחדש על אדמות מדינה, מאות מטרים בלבד ממיקומה המקורי, ממשל ביידן ביקר בחריפות את הצעד והעביר מסר לישראל כי הפעולה מהווה "הפרת ההתחייבות שניתנה על ידי ממשלת ישראל לממשל בוש ולממשל ביידן"

זמן צפייה: 03:19

הממשל האמריקני ביקר היום (שני) בחריפות את ישראל על הקמת ישיבת חומש וכינה את המהלך "הפרת התחייבות". במחלקת המדינה אמרו על כך כי "הקמת הישיבה בחומש פירושה הפרת ההתחייבות שניתנה על ידי ממשלת ישראל לממשל בוש ולממשל ביידן על ידי הממשלה הנוכחית".

התגובה מגיעה לאחר שהלילה, חודשיים לאחר ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, מיקמו תלמידי ישיבת חומש את הישיבה במקומה החדש על אדמות מדינה - כמה מאות מטרים ממיקומה הקודם - במה שהם מכנים "צעד נוסף בדרך להסדרה מלאה".

Whatsapp Image 2023 05 29 At 1
ישיבת חומש החדשה שהוקמה | צילום: פלאש 90

גורם מדיני אמר הבוקר כי "הפעולה היא בהתאם למדיניות הממשלה. מדובר בשימור המצב ואפילו שיפורו. המהלך נעשה תוך שמירה על איזון בין הצרכים הביטחוניים, המצב בשטח והחלטות הממשלה". יצוין כי בצה"ל קיבלו הנחיה מגלנט להכניס את המבנים והציוד המכני, וכן פלוגה הוצבה כדי לאבטח את המקום. אלא שתהליך האישורים במנהל האזרחי לא הושלם - והפעולה כולה אינה חוקית.

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

בשבוע שעבר גינה האיחוד האירופי את ההחלטה הישראלית לאפשר נוכחות ישראלית בחומש, "כמו גם את אישור בנייתן של 6,000 יחידות דיור בהתנחלויות בלתי-חוקיות בגדה המערבית". לדברי פטר סטאנו, דובר יחסי החוץ של האיחוד האירופי, על ישראל "לחזור בה מההחלטות הללו".

כמו כן, אמר הדובר כי האיחוד האירופי "מוטרד מאלימות מצד מתנחלים שבגללה 172 תושבי עין סמיה נאלצו לעזוב את בתיהם לתמיד. האיחוד האירופי מגנה אלימות מתנחלים וקורא לרשויות בישראל להעמיד לדין את האחראים".

לפני שבוע פורסם בחדשות 13 לראשונה כי משלחת של קציני צה"ל ננזפה על-ידי בכירים מהממשל האמריקני. המשלחת, בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן, קיימה בימים האחרונים פגישות עם בכירים בבית הלבן, ובפגישה בשבוע שעבר עם אותם בכירים - בהם היועצת הבכירה של הנשיא ג'ו ביידן - הביעו האמריקנים מורת רוח ומחו על כך הכשרת את חומש ועל כך שהתאפשרה לישראלים חזרה לשם.