גנץ ואיזנקוט הוזעקו, גלנט דחף ורה"מ התנגד: מכת המנע שנבלמה

הדרמה ב-11 באוקטובר: ביומה הרביעי של המלחמה דבה דחק נשיא ארה"ב בראש הממשלה שלא להנחית מכת מנע על חיזבאללה - לפי פרסום בוול סטריט ג'ורנל. עם זאת, בחדשות 13 פורסמו פרטים נוספים על אותן שעות: גנץ ואיזנקוט הגיעו לדיונים בקריה והתנגדו למהלך. דרמר וגלנט - שתמך - ניסו להשיג בכירים אמריקנים, אך עמדת נתניהו התקבלה

זמן צפייה: 02:01

ב-11 באוקטובר - ארבעה ימים אחרי תחילת המלחמה - שוחח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודחק בו שלא להנחית מכת מנע על חיזבאללה. דבר השיחה פורסם הערב (שבת) בוול סטריט ג'ורנל, ובחדשות 13 נחשפו פרטים חדשים ודרמטיים מהשעות שבהן דנו בישראל בסוגייה.

מתברר שבאותו יום רביעי, בשבוע הראשון למלחמה, סביב 16:00, ביקש דרעי, שהתנגד נחרצות למהלך, להזעיק מיד את גנץ ואיזנקוט - שעדיין לא היו חלק מהממשלה. במקביל, התנהלו דיוני המשא המתן בנוגע לצטרפותם לממשלה. השניים הגיעו בבהילות לקריה. הסוגייה והדילמה הוצגו בפניהם - והם התנגדו.  בנוסף, באותן שעות ניסו גלנט ודרמר להשיג בכירים אמריקנים, בהם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין.

שר הביטחון היה נחוש בעמדתו וטען כי יש להוציא לפועל את המתקפה. בשלב מסוים הוזעקו שרי הקבינט ובבור בקריה החל דיון דרמטי. במקביל לשיחות, הופעלו אזעקות נרחבות בצפון, שבהמשך התבררו כהתרעות שווא - דבר שגרם למי מהם שהתנגד למהלך להרהר שנית בעמדתו וחלון הזמן המבצעי לביצוע הפעולה נסגר. לבסוף, כפי שפורסם בחדשות 13, התקבלה עמדת נתניהו וזו של גלנט נדחתה.

בני גנץ וגדי איזנקוט
בני גנץ וגדי איזנקוט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: רויטרס
רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

בדיווח בוול סטריט ג'ורנל נאמר כי ביידן הזהיר את נתניהו כי "מתקפה כזו עלולה להצית מלחמה אזורית רחבה יותר. עוד נאמר כי "לישראל היה מידע מודיעיני - שאותו ארה"ב החשיבה כלא אמין - שלפיו מחבלי חיזבאללה מתכוונים לפלוש לישראל כחלק מהמתקפה". אחת הטענות הישראליות שהופנו באותו יום לממשל ביידן הייתה כי זוהו "תנועות חריגות" של חיזבאללה, שהעלו חשש שארגון הטרור השיעי יפתח במתקפה על ישראל. אחרי סבב הדיונים בישראל התקבלה כאמור ההכרעה בקבינט - ומכת המנע נבלמה.

בלשכת נתניהו הכחישו את הפרסום בוול סטריט ג'ורנל: "הדיווח אינו נכון. ראש הממשלה החליט ביום הראשון למלחמה לפעול לניצחון בדרום תוך הרתעה תקיפה בצפון".