לפיד שוחח עם שר החוץ האוקראיני: "דאגה מהקשר בין איראן לרוסיה"

בצל הדרישה האוקראינית לנשק, ראש הממשלה שוחח עם דמיטרו קולבה והדגיש את עמידתה של ישראל לצד העם האוקראיני. מלשכת רה"מ נמסר כי בשיחה הדגיש רה"מ לפיד את הדאגה העמוקה מהקשר הצבאי בין איראן לרוסיה

ראש הממשלה יאיר לפיד לצד שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
ראש הממשלה יאיר לפיד לצד שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב (חמישי) עם שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה התעדכן על המלחמה באוקראינה והדגיש את עמידתה של ישראל לצד העם האוקראיני". במשרד הוסיפו כי במהלך השיחה "רה"מ לפיד הדגיש את הדאגה העמוקה מהקשר הצבאי בין איראן לרוסיה".

לאחר השיחה, שר החוץ קולבה פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "שוחחתי עם רה"מ ישראל לפיד ויידעתי אותו בסבל הבל יתואר, אובדן חיים והרס שגרמו טילים רוסיים ומל"טים מתוצרת איראן. דנו בבקשתה של אוקראינה מישראל לספק לה מערכות וטכנולוגיה של הגנה אווירית נגד טילים". 

הפצצות בקייב, הבוקר
עשן מיתמר מעל שמי קייב כתוצאה מהתקיפות הרוסיות. יום שני | צילום: רויטרס

על רקע התקיפות הרוסיות באוקראינה, שמתבצעות בין היתר האמצעות שימוש במל"טים וכטב"מים איראניים, ועל רקע קריאותיה של אוקראינה לירושלים לספק לה מערכות הגנה אוויריות, משרד ההגנה של אוקראינה פרסם היום הודעה בחשבון הטוויטר שלו, בה הוא קורא לישראל "לבצע בדיקות הרצה למערכות ההגנה האוויריות שלכם באוקראינה". לדברי המשרד, "אוקראינה היא המקום הטוב ביותר לבדיקות האלו".

עוד נכתב בציוץ של משרד ההגנה האוקראיני כי "מאות כטב"מים איראניים עושים בדיקות הרצה באדמותינו והורגים אזרחים. הכטב"מים האלה לא נועדו לשימוש נגד אוקראינה". בקריאתו של משרד ההגנה האוקראיני לישראל הוסיפו כי "בדיקות ההרצה" הללו יסייעו לישראל "להשיג יתרון אסטרטגי על האויב שלה".

על רקע ביטול השיחה בין שר הביטחון בני גנץ לבין שר ההגנה של אוקראינה אולכסיי רזניקוב, שתוכננה להתקיים היום, גנץ התייחס הערב גם הוא במהלך מסיבת עיתונאים שכינס, לשאלת הסיוע הישראלי לאוקראינה: "ישראל עומדת לצידה של אוקראינה, היא מספקת לה סיוע הומניטארי".

ענן עשן מיתמר בבירה קייב. הבוקר
ענן עשן מיתמר בבירה קייב, כתוצאה מהתקיפה הרוסית. יום שבת | צילום: רויטרס

"קלטנו עולים ופליטים, אנחנו מספקים ציוד הגנתי ונכונים לסייע בהצלת חיי אדם גם באמצעות בניית מערכות התראה אזרחיות. אני גם נכון לשוחח עם שר ההגנה האוקראיני בהקדם, לבחון ולשמוע במה עוד נוכל לסייע, גם דרך מערכת הביטחון אבל לא רק", הוסיף.

עוד אמר גנץ: "לצד זאת וללא קשר לעצם היכולת לספק את מערכות אמל"ח המבוקשות – מדינת ישראל לא יכולה להתפשר על שיקוליה האסטרטגיים והביטחוניים ועל שימור חופש הפעולה שלה לנוכח האתגרים העצומים שלה. אנחנו מחויבים לקחת זאת בחשבון למען ביטחון אזרחי ישראל, ולהתבטא ולהתנהל באחריות. אנחנו בצד של המערב, אנחנו תומכים באוקראינה, ועדיין – בראש מעיננו נמצא ביטחון ישראל".