זעם במצרים, אופטימיות בארה"ב: הקיפאון במגעים

בכירי הצוות הישראלי חזרו מקהיר ללא הישגים משמעותיים, ונראה כי הפערים במו"מ על עסקת חטופים לא מצטמצמים. סוגיות נצרים ופילדלפי נדחקו על מנת לנסות להשיג סיכום על נושאים אחרים, אך במצרים טוענים כי הצדדים לא הגיעו מוכנים לשיחות. במקביל, ארה"ב מנסה לשדר כי עדיין יש אופק לעסקה

זמן צפייה: 07:18

העסקה תקועה: צוות המו"מ הישראלי חזר היום (שני) מהפסגה בקהיר ללא הישגים מיוחדים, ונראה כי אין התקדמות במגעים. בשל המחלוקות הכבדות על החזקת צה"ל בציר נצרים וציר פילדלפי, הוחלט במהלך הדיונים לדחות את הסוגיות לשלב מאוחר יותר, כך שנוצר קושי להתקדם. בינתיים, ממשיכות השיחות על מפתח האסירים שישוחררו ועל זכות הווטו של ישראל על זהותם - אך אלה לא הסוגיות שמונעות הסכמה.

בינתיים, גם בבית הלבן טוענים שאין פריצת דרך, וגם לא כזו שנראית באופק. השיחות התקיימו כפי שתכננו, דרגי העבודה נשארו בקהיר כדי לדון בפרטי המו"מ, אך הבכירים עזבו ללא סיכומים, אחרי יממה שבה לא נידונו הפרטים על פילדלפי. בכיר אמריקני טוען שהשיחות לא התקדמו, ובממשל מצפים משני הצדדים להתגמש. עם זאת, בארה"ב מתעקשים להביע אופטימיות  לקראת המשך השיחות.

ניר עוז בהלוויית יורם מצגר
ניר עוז בהלוויית יורם מצגר | צילום: רויטרס

מנקודת המבט של המתווכות - במצרים כועסים על חמאס וישראל. המצרים טוענים שאף צד לא הגיע מוכן לשיחות, וכי לא הוצגו פשרות או התגמשות כנדרש. בנוסף, מצרים וירדן התלוננו לארה"ב שתלחץ על ישראל וחמאס להגיע למו"מ ולהציג פשרות וויתורים. לפי מקורות פלסטינים, נציגי חמאס צפוים לפנות שוב למנהיג הארגון יחיא סינוואר במנהרה ברצועת עזה, כדי לקבל הוראות נוספות. הדבר צפוי לקחת כמה ימים.

בתוך כך, הורי וקרובי התצפיתניות החטופות נפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, על מנת לדלות מידע על אודות העסקה. בפניהם נטען כי ציר פילדפי הוא עצם המחלוקת, ורה"מ טען שמבחינתו מדובר על סוגיה חשובה מאין כמוה. המשפחות חשו כי הן יצאו מהשיחה בלי תשובות.

הרצי הלוי, יואב גלנט וצ'ארלס בראון
הרצי הלוי, יואב גלנט וצ'ארלס בראון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

אתמול הגיע לישראל רמטכ"ל צבא ארה"ב, גנרל צ'ארלס בראון, במסגרת ביקור פתע שהחל יום קודם לכן עם הגעתו לירדן, וזאת: "במטרה למנוע הסלמה ומלחמה אזורית באמצעות עסקה". היום נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט  ועם הרמטכ"ל הרצי הלוי, ומחר יעשה את דרכו למצרים.

האסטרטגיה האמריקנית היא "לחבק" את נתניהו כל עוד לא אפסו הסיכויים לעסקה, ולא לצאת מולו לעימות גלוי - למרות שבחדרי חדרים מועברים לראש הממשלה מסרים אחרים. כלומר, כל עוד קיים שביב תקווה לגרום לראש הממשלה להסכים למתווה העסקה ממנו הוא מנסה לחמוק, המאמצים יימשכו.