קטר: "ניתן להגיע לעסקה"; ארה"ב: "מאמינים שחטופים רבים בחיים"

מוחמד בן עבד א-רחמן אמר במסיבת עיתונאים כי הוא "בטוח שהתקרבנו להסכם" וכי "הנקודות שנמצאות במחלוקת - לוגיסטיות". עם זאת, בישראל מעריכים כי עדיין ישנם פערים רבים בין הצדדים - במספר החטופים שישוחררו, במספר הפעימות של העסקה - ובמחיר שישראל תידרש לשלם

צעדת משפחות החטופים מלחמת חרבות ברזל
צעדת משפחות החטופים לירושלים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נמשכים המגעים בין ישראל לחמאס לגיבוש עסקת שחרור חטופים: מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, ראש הממשלה ושר החוץ של קטר, המעורב במו"מ, אמר היום: "אני בטוח שהתקרבנו להסכם. אנחנו רואים התקדמות טובה בימים האחרונים. הנקודות שנמצאות במחלוקת הן לוגיסטיות, ולא הנקודות העיקריות בהסכם". ראש ממשלת קטר אמר את הדברים במסיבת עיתונאים משותפת עם ג'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי. הבית הלבן: "אין לנו מידע מאומת, אך אנו מאמינים שרבים מהם בחיים וישוחררו".

ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני | צילום: רויטרס

עם זאת, ההערכה בישראל היא כי נכון לכרגע, אין פריצת דרך במו"מ וישנם פערים בין הצדדים. חמאס דורש עסקה ב-3 פעימות, בעוד שישראל מתעקשת על 2 בלבד, זאת מתוך הבנה שחמאס חותר להפסקת אש של 5 ימים במסגרת כל פעימה. מחלוקת נוספת היא סביב מספר החטופים שישוחררו בפעימה הראשונה - בישראל דורשים לפחות 80, בעוד חמאס מעוניין לשחרר 50 בלבד.

בנוסף, חמאס דורש שחרור אסירות וקטינים פלסטיניים מבתי הכלא בישראל במסגרת הפעימה הראשונה, ובפעימות הבאות - שחרור של אסירים בטחוניים אנשי חמאס. לפי מקורות מצריים המעורבים במגעים, ישראל אינה מוכנה לקבל מצב כזה. אתמול התייחסו בכירים ישראלים למו"מ לשחרור החטופים ואמרו כי "אין התקדמות, המגעים תקועים".

עשרות אלפים בצעדת משפחות החטופים בירושלים
עשרות אלפים בצעדת משפחות החטופים בירושלים | צילום: רויטרס

כ-25 אלף צועדים וצועדות הגיעו אתמול יחד עם משפחות החטופים לירושלים וקיימו עצרת מול הכנסת, שם קראו לשחרור כל החטופים. המשפחות דרשו שקבינט המלחמה ייפגש עמן עוד באותו ערב, ולשכת ראש הממשלה מסרה כי פגישה כזו תתקיים ביום שני הקרוב. בנוסף, משפחות החטופים נפגשו אתמול עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט.