"ניו יורק טיימס": איראן תדחה את תגובתה כדי לאפשר עסקה

בצל המתיחות הנמשכת מול הציר האיראני, גורמים אמריקנים, ישראלים ואיראנים העריכו כי משטר האייתוללות ידחה את נקמתו על חיסולו של אסמעיל הנייה, כדי לאפשר את המשך המגעים לעסקת הפסקת אש בעזה. לפי הדיווח, המודיעין הישראלי מעריך שחיזבאללה וטהרן כבר הורידו את רמת הכוננות ביחידות הרקטות והטילים שלהם

זמן צפייה: 02:21

איראן צפויה לדחות את תגובתה בעקבות חיסול מנהיג חמאס, אסמאעיל הנייה, כדי לאפשר את המשך המגעים לעסקת חטופים. כך לפי גורמים אמריקנים, ישראלים ואיראנים שצוטטו הערב (שישי) ב"ניו יורק טיימס". בדיווח אף נטען כי המודיעין הישראלי מעריך בשלב זה שחיזבאללה ואיראן כבר הורידו את רמת הכוננות ביחידות הרקטות והטילים שלהם - מכיוון שהתגובה נגד ישראל תתבצע במועד מאוחר יותר.

הדיווח ב"ניו יורק טיימס" מצטרף לדיווח שפורסם הבוקר ב"וושינגטון פוסט", לפיו תגובת חיזבאללה עשויה להתעכב גם היא כדי שהמאמצים הדיפלומטיים יימשכו. מקורב לחיזבאללה אמר לעיתון האמריקני כי חיזבאללה לא יפתח במתקפה במהלך שיחות המו"מ בקטר, מכיוון שהארגון לא מעוניין להיות אחראי על שיבוש עסקה אפשרית.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408161730' autoplay='0' credit='דובר צה"ל ' desc='המסר של חיל האוויר לאיראן' poster='' kid='1_w7ceqei7' duration='34']

הערב הסתיימה הפסגה שנערכה בקטר בניסיון להתניע מחדש את המגעים לעסקת חטופים, לאחר 24 שעות. במסגרת השיחות ארצות הברית הציגה הצעה חדשה, ובהודעה משותפת של המתווכות נמסר כי זו יכולה "לגשר על הפערים" שנותרו בין ישראל לחמאס. בהתייחסות לפסגה, הנשיא ג'ו ביידן אמר: "אנחנו עדיין לא שם - אך קרובים יותר לעסקה ממה שהיינו לפני שלושה ימים".

חרף האופטימיות במערב, בכיר בחמאס הודיע לסוכנות הידיעות רויטרס כי תוצאות הפסגה נמסרו לידי ארגון הטרור, והסתייג: "הן אינן תואמות את ההסכמות שגובשו ב-2 ביולי". בתוך כך, ברשת "אל-ערביה" הקטרית דווח כי נציגי חמאס והרשות הפלסטינית יזומנו לקהיר כדי לדון בסוגיית ניהול מעבר רפיח, שנותרה נקודת מחלוקת במו"מ.

תרגיל חיל האוויר ברקע איומי איראן
תרגיל חיל האוויר ברקע איומי איראן | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, ברקע האיומים הגוברים מכיוון טהרן, דובר צה"ל מסר היום כי חיל האוויר תרגל אתמול תדלוק אווירי של מטוסי קרב בשמי ישראל. "התרגיל דימה טיסה בטווחים ארוכים בעומק שטח האויב, תוך תדלוק אווירי, מספר פעמים, בפרקי זמן קצרים. תדלוק אווירי הוא כשירות חשובה והכרחית במערך הקרב, ומאפשר שהיית זמן ממושכת באוויר", נמסר בהודעת צה"ל.

בצל המגעים והפסגה בקטר, בישראל העריכו כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נחוש לתקוף והוא לא ימתין לאיראן - שעשויה כאמור לדחות את תגובתה בעקבות ההתקדמות במגעים לעסקת הפסקת אש. בהקשר זה, גורמים בארה"ב העבירו מסר לחיזבאללה - עם אזהרה: "אל תפעלו בדרך שתסכן את המו"מ".

כמו כן, הקבינט המדיני-ביטחוני כונס אתמול לדיון בקריה - וחיל האוויר יישאר בכוננות גבוהה בסוף השבוע. לפני כן אמר דובר צה"ל, תת- אלוף דניאל הגרי, כי צה"ל ב"מוכנות שיא בהתקפה ובהגנה. אנו פועלים מסביב לשעון". עם זאת, הוא הדגיש כי "בשלב זה אין שינוי במדיניות פיקוד העורף. אנו עם היד על הדופק כל הזמן". הוא הוסיף כי "אם יהיה שינוי בהנחיות - נעדכן את הציבור מיד".