לפיד: "למרות הניסיונות לקרוא לזה בשמות אחרים - זה הסכם גרעין"

בעוד הפרסומים על הסכם גרעין חדש שמתהווה בין ארצות הברית לאיראן מצוננים על ידי נתניהו ומערכת הביטחון, ראש האופוזיציה כתב כי "אם ההסכם הזה ייחתם עכשיו, זהו כשלון קולוסאלי של הממשלה". במקביל, דיווח של רויטרס מצביע על פרטי ההסכם האפשריים

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע הפרסומים על התקדמות בשיחות בין ארצות הברית לאיראן, ומה שנדמה כמו ניסיונות הרגעה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף הבוקר (שישי) וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "למרות כל הניסיונות לקרוא לזה בשמות אחרים, מה שארה"ב ואיראן עומדות לחתום הוא הסכם גרעין".

"זה בדיוק אותו הסכם הגרעין שהם ניסו לקדם בתקופת ממשלת השינוי והצלחנו למנוע אותו בעבודה שקטה ואינטנסיבית מול הממשל", המשיך לפיד. רק ביום שלישי האחרון פורסם בחדשות 13 כי נתניהו קרא להסכם המתהווה "הסכמון" בדיון סודי.

לפיד הוסיף וכתב כי "אם ההסכם הזה ייחתם עכשיו, זהו כשלון קולוסאלי של הממשלה. בגלל ההפיכה המשטרית נתניהו איבד את הקשב האמריקאי ואת היכולת להשפיע על עצירת הסכם רע ומסוכן. הוא צריך להודיע שההפיכה המשטרית מבוטלת, לטוס לוושינגטון ולעשות הכל כדי שההסכם לא ייחתם. כמו בעבר, אנחנו נתגייס לעזור גם מהאופוזיציה".

Whatsapp Image 2023 06 13 At 2
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בליכוד הגיבו לדבריו של לפיד: "עמידתו האיתנה של ראש הממשלה הביאה את ארה"ב לצאת מהסכם הגרעין המקורי עם איראן וגם היום מונעת חזרה אליו. יאיר לפיד שתמך בהסכם הגרעין המקורי עם איראן ומסר שדות גז לחיזבאללה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר לראש הממשלה נתניהו. בניגוד ללפיד שהתחייב לארה"ב למדיניות 'אין הפתעות', נתניהו לא היה מוכן לתת התחייבות כזאת ואף הבהיר שעם הסכם או בלי הסכם, ישראל תפעל למנוע מאיראן נשק גרעיני".

עובדים במתקן גרעיני באיראן
עובדים במתקן גרעיני באיראן

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה הבוקר כי במסגרת ההסכם המסתמן, התפתחות הגרעין האיראני תוגבל, איראן תשחרר אזרחי ארצות הברית שכלואים אצלה ומספר נכסים איראניים מחוץ למדינה יופשרו. זאת, על פי גורמים איראניים ומערביים. על פי הפרסום, כדי שלא ייאלץ לעבור אישור של הקונגרס, ההסכם המדובר יוגדר כ"הבנות" בין הצדדים.

ביום שלישי האחרון התייחס ראש הממשלה בדיון חסוי, שנמשך כשלוש שעות, להסכם ואמר כי "האמריקנים והאיראנים בדיונים על 'הסכמון', לא הסכם". גורמים שהשתתפו בדיון מסרו לחדשות 13 כי מדבריו הובן שישראל "תוכל לחיות" עם ההבנות שעל הפרק בהסכם המתהווה.

"מה שעומד כרגע על הפרק בין וושינגטון לטהרן זה לא הסכם גרעין, אלא הסכמון", אמר נתניהו. הוא הסביר לנוכחים כי מדובר על סוגיות ספציפיות כמו שחרור אסירים ושחרור של כספים, בתמורה להסכמה איראנית לעצור את תהליך העשרת האורניום לרמות גבוהות.

נתניהו הדגיש לנוכחים בדיון: "זה לא ההסכם שאנחנו מכירים – זה הסכמון, עם זה נדע להתמודד". שלושה גורמים שנכחו בדיון אמרו לחדשות 13 מהדברים של נתניהו היה ברור שעם ההבנות שנרקמות עכשיו בין איראן לארה"ב ישראל לחלוטין "תדע לחיות".