הפעלת לחץ: "ישראל פועלת בארה"ב להסיר את NSO מהרשימה השחורה"

לפי עיתון "ניו יורק טיימס" כי ישראל פועלת מול הממשל האמריקני כדי שחברת הריגול הישראלית תוסר מהרשימה השחורה של הממשל. ברקע: הדיווח שלפיו NSO השתילה תוכנה במכשירים של פעילים פלסטינים

ביידן ובנט | צילום: רויטרס

ישראל מפעילה לחץ מול הממשל האמריקני כדי להסיר את חברת הריגול הישראלית NSO מהרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקני. כך דווח הלילה (שלישי) ב"ניו יורק טיימס" מפי שני גורמים ישראלים בכירים.

הדיווח מגיע על רקע פרסום אתמול ב"וושינגטון פוסט" ולפיו תוכנת פגסוס של NSO, שנעשה בה כבר שימוש בעבר נגד מנהיגים, עיתונאים ועוד, הושתלה במכשירים סלולריים של שישה פעילים פלסטינים, שמחציתם עובדים בארגונים הפלסטיניים שהוכרזו בחודש שעבר על ידי שר הביטחון בני גנץ כארגוני טרור.

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הטענה הישראלית היא שפעילות NSO ושל חברת קנדירו, חברה ישראלית נוספת שהוכנסה לפני כשבועיים לרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקני, חשובה מאוד לאינטרס הביטחון הלאומי של ישראל וארה"ב.

הגורמים הישראלים ציינו כי בירושלים מתעקשים שהם מפקחים באופן קשוח על NSO כך ששום קשר מסחרי בין ישראל לארה"ב לא ייפגע בעקבות פעילות חברת הריגול. לפי הגורמים, ישראל התחייבה בפני הממשל האמריקני להקשיח עוד יותר את הפיקוח אם ארה"ב תרצה בכך.

לפי התחקיר שפורסם אתמול ב"וושינגטון פוסט, אחד הפעילים הפלסטינים שמכשירו הסלולרי נפרץ הוא עובאי עבודי, אזרח אמריקני בן 37 המפעיל מרכז מחקר ופיתוח ברמאללה. אותו מרכז הוא אחד מששת הארגונים הפלסטיניים שהוכרזו כארגוני טרור. השניים הנוספים הם חסן חאליקה, חוקר בארגון אל-חאק, שגם נמצא בששת הארגונים שהוכרזו על ידי גנץ וסלאח חמורי מארגון "אדמאיר".

בתוך כך, תושב מקסיקו נעצר בחשד לשימוש בתוכנת פגסוס של NSO כדי לעקוב אחרי עיתונאית. מדובר במעצר ראשון בשל חשד לשימוש בתוכנה.

בשבוע שעבר פרסם משרד המסחר האמריקני כי NSO כמו גם חברת קנדירו הישראלית הוכנסו לרשימת החברות שפועלות בניגוד לביטחון הלאומי ולמדיניות החוץ של ארצות הברית. מלבד שתי החברות הישראליות, לרשימה הוכנסו גם שתי חברות מסינגפור ומרוסיה.