בריטניה הטילה סנקציות נגד להב"ה ו-4 מתנחלים: "לא נהסס להמשיך"

משרד החוץ של הממלכה הודיע על הטלת סנקציות נגד המתנחלים נעם פדרמן, אלישע ירד, עדן לוי ונריה בן פזי - עקב "עלייה חסרת תקדים באלימות ביהודה ושומרון". זוהי חבילת הסנקציות השנייה שבריטניה הטילה בשל אלימות נגד פלסטינים מתחילת המלחמה

ההתפרעויות בחווארה
ההתפרעויות בחווארה | צילום: רויטרס

משרד החוץ הבריטי הודיע היום (שישי) כי הטיל סנקציות על שתי קבוצות יהודיות קיצוניות, להב"ה ונוער הגבעות, וארבעה מתנחלים קיצוניים - בגין אלימות ביהודה ושומרון. ארבעת המתנחלים עליהם מוטלות הסנקציות הם נעם פדרמן, אלישע ירד, עדן לוי ונריה בן פזי. זוהי חבילת הסנקציות השנייה שמטיל הממשל הבריטי על מתנחלים בשל אלימות נגד פלסטינים, לאחר שהראשונה פורסמה על ידי משרד החוץ הבריטי ב-12 בפברואר.

עוד נמסר כי הצעדים הגיעו עקב עלייה חסרת תקדים באלימות מתנחלים בגדה המערבית בשנה האחרונה, במהלכה האו"ם תיעד כמעט 800 תקריות אלימות מאז אוקטובר. הסנקציות כוללות הקפאת נכסים, המונעת מכל אזרח בריטי או מכל עסק הפועל בבריטניה מלסחור או להעביר כספים לאלו שהוטלו עליהם הסנקציות, ואיסור כניסה לשטח בריטניה.

לאחר פרסום ההודעה על הטלת הסנקציות, שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר: "מתנחלים קיצוניים חותרים תחת הביטחון והיציבות ומאיימים על האפשרות העתידית של שלום. חבילת הסנקציות הנוכחית מתמקדת בשתי קבוצות שמובילות את המתקפות הללו, וארבעה אינדיבידואלים שאחראים ישירות לאלימות חמורה נגד אזרחים פלסטינים. הרשויות בישראל חייבות לפעול נגד האחראים למעשים הללו. בריטניה לא תהסס לנקוט פעולות נוספות במידת הצורך, לרבות באמצעות סנקציות נוספות".

שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון
שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון | צילום: רויטרס

נוער הגבעות ולהב"ה פועלים מזה שנים ברחבי יהודה ושומרון. לפי ההודעה, נוער הגבעות הינה חבורה המקימה מאחזים בלתי חוקיים ברחבי הגדה המערבית "במטרה מוצהרת לגרש את כל הפלסטינים מהשטחים הכבושים". להב"ה, ארגון שמטרתו מניעת התבוללות יהודית, פועל על פי ההודעה "לסייע, להסית ולקדם אלימות כלפי קהילות ערביות ופלסטיניות".

המתנחלים עליהם הוטלו הסנקציות "בשל הפרות חמורות של זכויות האדם של קהילות פלסטיניות", הינם אלישע ירד, דוברה לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך, שהינו "הדובר הבלתי רשמי של נוער הגבעות, לו עבר עשיר של הצהרות וקריאות מתסיסות שמסיתות לשנאה דתית ולאלימות, לרבות הצדקה של הרג פלסטינים על רקע דתי, וקריאות להשתלטות על אדמות פלסטיניות ולגירוש פלסטינים מהגדה המערבית", ונריה בן פזי, "האחראי לבנייה בלתי חוקית של שלושה מאחזים בלתי חוקיים בין 2015 ל-2023, שתמך והשתתף במתקפות אלימות ובעקירה של קהילות בדואיות ופלסטיניות בגדה המערבית". נגד השניים הוטלו סנקציות גם בידי ארצות הברית והאיחוד האירופי.

Whatsapp Image 2023 08 09 At 1
אלישע ירד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נועם פדרמן
נועם פדרמן | צילום: רויטרס

שני המתנחלים הנוספים עליהם הוטלו הצעדים הבריטיים הם עדן לוי, "שתועד במקרים רבים משתתף במתקפות ובניסיונות להטיל אימה על פלסטינים, כחלק מקמפיין נרחב יותר להטלת אימה שנועד להרחיק אוכלוסייה פלסטינית מהאזור, ובתחילת המלחמה היה מעורב בתקרית שבמהלכה תושבי כפר פלסטיני הוכו והותקפו מינית", ונעם פדרמן, "הדובר של תנועת כך בטרם הפסיקה את פעילותה, שאימן מספר קבוצות של מתנחלים לבצע פעולות אלימות נגד פלסטינים - ולימד אותם כיצד להימנע מההשלכות האפשריות של מעשיהם על ידי הרשויות הישראליות".