רה"מ: "כניעה לחמאס תביא לעוד טבח"; בלינקן: "הסכם עדיין אפשרי"

נתניהו בהצהרה אחרי תשובת חמאס: "החטופים תמיד לנגד עיניי, אך כניעה לדרישות ההזויות של חמאס תביא לטבח נוסף". לדברי רה"מ, "ניצחון מוחלט - עניין של חודשים". בלינקן: "תגובת חמאס לא מקובלת, אך עדיין יש מרחב שמאפשר הגעה להסכם"

זמן צפייה: 07:34

ביום שאחרי שחמאס החזיר את תשובתו בנוגע למתווה עסקת חטופים - שבה דרש עצירה מוחלטת של המלחמה לצד הצבת תנאים נוספים - ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה. רה"מ פנה למשפחות החטופים - ואמר: "הם תמיד לנגד עיניי, אך כניעה לדרישות ההזויות של חמאס תביא טבח נוסף". עוד אמר נתניהו: "לא הבטחנו לחמאס כלום לגבי שחרור מחבלים עם דם על הידיים, ולא על כמות מסוימת של מחבלים".

זמן קצר לאחר מכן מסר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הצהרה בירושלים - ואמר: "דרישות חמאס לא מקובלות, אך יוצרות מרחב שעדיין מאפשר הגעה להסכם". הוא אישר את הפרסום בחדשות 13 - וציין כי בשיחה עם נתניהו הוא הביע בפניו את דאגתו מ"מספר הנפגעים הגבוה בעזה". לדברי בלינקן, "ישראלים עברו דה-הומניזציה ב-7 באוקטובר, אך זה לא מהווה מתן לגיטימציה לעשות זאת לאחרים". הוא התייחס גם לסוגיית הנורמליזציה עם סעודיה: "מוחמד בן סלמאן חזר באוזניי על רצונו להמשיך בתהליך, אבל אמר שכדי שזה יקרה - צריכה להיות רגיעה בעזה, וגם מסלול ברור למדינה פלסטינית", כך בלינקן. 

עוד אמר נתניהו בהצהרתו: "אין פתרון אחר חוץ מניצחון מוחלט. אנחנו במרחק נגיעה מנצחון מוחלט - שיהיה ניצחון לכל העולם החופשי. אנו לא חוזרים עד שמנצחים - בניגוד גמור למה שאומרים כל מיני 'לשעברים' באולפנים. אמרו לנו שפעולה קרקעית היא בלתי אפשרית - אבל לוחמינו הוכיחו שאפשר. ההישגים של צה"ל במלחמה הם חסרי תקדים". על אונר"א: "הנחיתי להחליף את הארגון הזה, התחלנו בתהליך".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: מארק ישראל סאלם / פול

עיקרי המתווה, כפי שחמאס דורש, כוללים בשלב הראשון הפסקת אש של למעלה מ-40 ימים, נסיגת כוחות צה"ל מהרצועה ושיקום עזה, תמורת שחרור נשים, מבוגרים וחולים. בשלב השני ישוחררו החיילים והגברים הצעירים בתמורה ליציאה של כלל כוחות צה"ל מהרצועה, ובשלב השלישי - הפסקת אש של 45 ימים נוספים, עסקת חילופי גופות ומשא ומתן על "שקט מוחלט".

מוקדם יותר, ברקע הדיונים בצמרת המדינית על תשובת חמאס, שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם בלינקן ואמר לו כי התשובה "נוסחה כדי שישראל תסרב לה. עמדתם תביא להמשך המלחמה, ואת כוחותינו למקומות נוספים בעזה, בקרוב". בכיר ישראלי אמר הבוקר לחדשות 13 כי יש נקודות רבות בתשובת חמאס שהן בגדר "ייהרג ובל יעבור" מבחינת ישראל, והוסיף כי ההתלבטות כרגע היא האם לדחות על הסף את הדרישות, או להכנס למשא ומתן בניסיון לרכך אותן, וההחלטה תתקבל בתום הדיון אצל ראש הממשלה.

בכיר ישראלי נוסף מסר: "אין טעם לדון בהצעת חמאס. על קטר להבהיר להם את הקווים האדומים של ישראל". גורם מדיני הוסיף כי חמאס העביר דרישות בעניין הר הבית כחלק מתשובתו.

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

התשובה הרשמית של חמאס הגיעה אחרי הודעת ראש ממשלת קטר מוחמד אל-ת'אני אמש יחד עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, לפיה "הכיוון חיובי, אנו אופטימיים". אחרי שהגיעה ההודעה הרשמית של חמאס, בה נמסר כי ארגון הטרור דורש "הפסקת אש מוחלטת", בכיר ישראלי אמר כי "משמעות התשובה של חמאס היא סירוב להצעה, לא נעצור את המלחמה. היעד הבא הוא רפיח". נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר כי "תשובת חמאס מעט מוגזמת", אך הדגיש: "נמשיך במשא ומתן".