משרד רה"מ מגיבים: "שגרירות מחוץ לי-ם: מרחיק השלום"

רה"מ נתניהו הגיב להחלטת הנשיא האמריקני לדחות את העברת השגרירות לירושלים: בהודעה מטעמו נכתב כי ההחלטה "מרחיקה את השלום", אך כי "על אף האכזבה ישראל מעריכה את מחויבות טראמפ להעברת השגרירות בהמשך"

טראמפ ונתניהו במוזיאון ישראל
טראמפ ונתניהו במוזיאון ישראל | צילום: רויטרס

זמן קצר לאחר שהודיע הבית הלבן כי הנשיא טראמפ חתם על הצו הדוחה את העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, במשרד רה"מ מיהרו להגיב ואמרו הערב (חמישי) כי עמדתה העקבית של ישראל היא שהשגרירות האמריקנית צריכה להיות בירושלים, בירתה הנצחית של ישראל. "על אף האכזבה מאי העברת השגרירות בעת הזאת, ישראל מעריכה את דברי הידידות של הנשיא ומחויבותו להעברת השגרירות בהמשך", נמסר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהודעת הבית הלבן נטען כי הנשיא טראמפ חתם על הצו על מנת לאפשר את חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. בלשכת רה"מ לא קיבלו את הטענה והצהירו מנגד כי "קיום שגרירויות מחוץ לבירה מרחיק את השלום מכיוון שהוא תורם להחייאת האשליה הפלסטינית, שלעם היהודי ולמדינתו אין קשר לירושלים".

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר שהחלטת טראמפ היא "צעד חיובי וחשוב שיחזק את הסיכויים לשלום". עוד הוא אמר שההחלטה "מלמדת על הרצינות של הממשל האמריקני בעניין המאמצים להשכין שלום ולבנות גשרים של אמון, במיוחד לאחר הפסגה בריאד והפגישות בין אבו מאזן לנשיא טראמפ. אנחנו מוכנים להמשיך לעבוד יחד עם טראמפ וממשלו כדי להגיע לשלום צודק וכולל". ‎

מוקדם יותר הערב חתם הנשיא טראמפ חתם על הצו הדוחה שוב את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, יממה לפני שיפקע הצו הנשיאותי האחרון עליו חתם הנשיא הקודם אובמה. "אין לראות בצעד זה כחזרה מתמיכתו האיתנה של הנשיא בישראל או בברית בין ישראל לארה"ב", נמסר מהבית הלבן.

''מחויב להעברת השגרירות בעתיד''
''מחויב להעברת השגרירות בעתיד'' | צילום: Krokodyl, Sky News

עוד נמסר כי "הנשיא קיבל את ההחלטה על מנת למקסם את הסיכויים לחדש באופן מוצלח את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, ולמלא את מחויבותו לביטחונה של ארה"ב. אך כפי שאמר הנשיא בעבר, השאלה היא לא האם השגרירות תעבור לירושלים, אלא מתי".

"נתניהו למד שיעור נוסף"

גם התגובות במערכת הפוליטית הישראלית לא איחרו לבוא. "אין שלום המבוסס על חלוקת ירושלים", אמר השר בנט בתגובה להחלטת הנשיא טראמפ. "עיכוב העברת השגרירות דווקא מקשה על הסיכוי לשלום אמת מכיוון שהוא מטפחת ציפיית שווא בקרב הפלסטינים לחלוקת ירושלים, דבר שלעולם לא יקרה. רק הכרה מלאה בירושלים מאוחדת בריבונות ישראל תשים סוף לאשליות ותסלול אפשרות לשלום אמת עם שכנינו".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי היא מקווה שהשגרירות תעבור לירושלים בהמשך. "בכל מקרה אנו סבורים שאין נכון ומוצדק יותר ממהלך של מיקום השגרירות בבירת ישראל", הוסיפה. "ירושלים לא תחולק, וההבנה הזאת תשפר את נקודת המוצא לשלום עתידי עם שכנינו".

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג הגיב גם כן לחתימה על הצו ואמר כי העברת שגרירות ארה"ב, כמו גם כל שגרירות אחרת לירושלים, היא דבר מתבקש. "לצערי, נתניהו למד היום שיעור נוסף, שאין קיצורי דרך ומי שרוצה בהכרה בינלאומית צריך להגיע להסדר מדיני אמיץ", אמר הרצוג. "את מה שמבין טראמפ, אני מקווה שלאחר 50 שנה גם נתניהו יפנים".

"אני מצר על ההחלטה לדחות את העברת השגרירות אך בטוח שהנשיא טראמפ אכן יעמוד בהבטחתו בהמשך ויעביר את השגרירות לבירת ישראל, אמשיך לפעול כדי שזה יקרה בהקדם האפשרי ונעמיד לרשות ארה"ב את כל הסיוע הדרוש לכך", הוסיף ראש העיר ירושלים ניר ברקת.

בהכנת הידיעה השתתפו אודי סגל, ירון אברהם וירון שניידר.