המנדט לצוות המו"מ הורחב: "גמישות על נושאים שבלב המחלוקת"

לקראת הפסגה המכרעת בקטר, אמרו בכירים במערכת הביטחון לחדשות 13 כי הורחב המנדט לצוות המו"מ: "מדובר בשינויים חשובים שיסייעו להגיע לעסקה; יש התגמשות בנושאים שעמדו בלב המחלוקת". המשלחת, שאותה יוביל ראש המוסד, תישאר בדוחא עד שיושגו הסכמות מול המתווכות. גורמי ביטחון לנתניהו: "הבחירה היא בין עסקה למלחמה אזורית"

זמן צפייה: 02:48

דריכות לקראת "פסגת ההזדמנות האחרונה" בקטר: הערב (רביעי), בתום דיון, הרחיב ראש הממשלה בנימין נתניהו את המנדט למשלחת בהובלת ראש המוסד דדי ברנע - שתכלול גם את ראש שב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון. בכירים במערכת הביטחון אמרו לחדשות 13 כי "מדובר בשינויים חשובים שיסייעו להגיע לעסקה" וכי קיימת "גמישות בנושאים מהותיים שעמדו בלב המחלוקת עד עתה" - בהם ציר נצרים וציר פילדלפי.

גורם מדיני אמר כי "בניגוד לדיווחים, ראש הממשלה מתעקש שצה"ל יישאר בציר פילדלפי". צוות המו"מ מתכוון להישאר בדוחא עד שיושגו הסכמות מול המתווכות - וגורמי ביטחון הבהירו לנתניהו: "הבחירה היא בין עסקת חטופים למלחמה אזורית".

רה"מ נתניהו עם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר
רה"מ נתניהו עם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר | צילום: קובי גדעון / לע"מ

בדוחא ובקהיר סבורים שניתן להגיע להסכמות עקרוניות על מתווה להסכם. עם זאת, חמאס לא צפוי להגיע רשמית לפסגה - אך נציגיו יקבלו עדכונים מהקטרים. מוקדם יותר, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר לרשת "אל-ערביה" כי בארגון הטרור "חווים קשיים ועיכובים בתקשורת עם יחיא סינוואר". ברקע הפסגה מחר, חמדאן התעקש: "הדבר לא מהווה חסם במשא ומתן".

במקביל, נמשכת כוננות השיא במערכת הביטחון לתגובה הצפויה של איראן וחיזבאללה: בטהרן צפויים להמתין ל"כישלון השיחות" - ואז להוציא לפועל מתקפה. כמו כן, בכירים בלבנון סבורים שנסראללה יגיב אם ימצא הזדמנות - גם אם במהלך הפסגה. הן באיראן הן בחיזבאללה מעריכים כי הסכמות לעסקה לא יושגו - וכי הסלמה מול ישראל בלתי נמנעת.

הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, המנהיג העליון חמינאי ונסראללה
הנשיא ביידן, רה"מ נתניהו, המנהיג העליון חמינאי ונסראללה | צילום: רויטרס

בנוסף, לאחר הפרסומים הזרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוסיף תנאים חדשים למתווה לעסקת חטופים לקראת הפסגה, אתמול פורסמו במהדורה המרכזית התנאים שדרש להוסיף נתניהו להסכם: שחרור 33 חטופים חיים מהקטגוריה ההומניטרית; וטו ישראלי לגבי זהות המחבלים שישוחררו, בהם מחבלים עם דם על הידיים, והחלטה ישראלית לגבי אופן החזרה של העזתים לצפון הרצועה. לפי שעה, חמאס לא יוכל וגם לא מעוניין לפעול לפי שלושת התנאים הללו.

ברקע חילוקי הדעות העזים בין רה"מ נתניהו לחברי צוות המו"מ בהם אלוף ניצן אלון, ראש המוסד דדי ברנע וראש שב"כ רונן בר, יועצו המדיני של ראש הממשלה צפוי להצטרף לצוות המשלחת הישראלית במהלך הדיונים בקטר.

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול, גורמים בחמאס אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון כי בארגון הטרור "לא מסרבים" להגיע לפסגה, אך דורשים מהמתווכות "להגביר את הלחץ על ישראל, כדי שניתן יהיה להתקדם במתווה ביידן".

הגורמים הוסיפו כי לשיטת ארגון הטרור, "המצב הנוכחי אינו מצריך סבב משא ומתן חדש - וכי מה שנדרש כעת מעשית על מנת להתקדם לקראת הסכם הוא קבלת העקרונות שהתנועה הסכימה עליהם לאחרונה, ושישראל דחתה מאז".