חמאס: "ישראל השיבה בשלילה להצעתנו בנוגע להפסקת אש"

לדברי אוסמה חמדאן, בכיר הארגון, תשובת ישראל על הצעת חמאס להפסקת אש "הייתה שלילית ולא ענתה על הדרישות שלנו". לדבריו, ישראל "נסוגה מההסכמות שנתנה למתווכים, ומתעקשת לנקוט סחבת - מה שעלול להביא את המשא ומתן למבוי סתום"

זמן צפייה: 01:50

בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר אחר הצהריים (רביעי) כי תשובת ישראל על הצעת ארגון הטרור "הייתה שלילית ולא ענתה על הדרישות שלנו". לדבריו, ישראל "נסוגה מההסכמות שנתנה למתווכים, ומתעקשת לנקוט סחבת - מה שעלול להביא את המשא ומתן למבוי סתום".

עוד אמר: "חמאס עוקבת אחר המו"מ באמצעות המתווכות, מצרים וקטר. התנועה הגישה את ראייתה בעניין חילופי האסירים והביעה גמישות בעניין זה. הכדור הועבר למגרש של ישראל". הוא הוסיף כי "ישנה הזדמנות להגיע להסכם של שלושה שלבים - אבל ההתעקשות של ישראל ונתניהו מונעת זאת".

Whatsapp Image 2024 03 18 At 1
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב

על אף הפסימיות, הצוות הישראלי המקצועי לשיחות המשא ומתן נותר אמש בקטר במטרה להתניע את המגעים ולזרז אותם. בהמשך, ברנע צפוי לשוב לדוחה כדי להתעדכן בהתקדמות השיחות ולהעביר דיווחים לדרג המדיני בארץ.

בדרישתו להחזרת התושבים לצפון הרצועה, חמאס הקדים את הדיון על סלע המחלוקת - והוא דורש לעסוק בו כשלב ראשון, לפני שמתקדמים לדיון בפרטים האחרים של ההסכם המתגבש. מבחינה צבאית, המשמעות של חזרת העזתים לצפון הרצועה היא הגבלה של פעילות צה"ל במרחב הקריטי, שכבר נכבש. בנוסף, חזרת האוכלוסייה תביא לכך שישראל תאבד מנוף לחץ משמעותי, שאותו היא ביקשה לשמור למשא ומתן הקשה שצפוי בנוגע לשחרור חיילים חטופים.

מפגינים למען שחרור חטופים חוסמים את נתיבי איילון
מפגינים למען שחרור חטופים חוסמים את נתיבי איילון | צילום: דנור אהרון

במקביל, ובצל המתיחות מול ארצות הברית, לחדשות 13 נודע הבוקר כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע בימים הקרובים לביקור בזק נוסף בישראל. ההערכה היא כי בלינקן יגיע לביקור של כמה שעות ביום שישי הקרוב.

מוקדם יותר אמר גורם במשרד ההגנה האמריקני כי בשבוע הבא יגיע לוושינגטון שר הביטחון יואב גלנט, וייפגש עם מקבילו לויד אוסטין. אמש אישרה לשכת ראש הממשלה כי בעקבות דרישת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, רה"מ בנימין נתניהו ישלח את השר רון דרמר ואת ראש המל"ל צחי הנגבי ל"שיחות רפיח" בוושינגטון.