צה"ל על הסנקציות נגד נצח יהודה: "אם תתקבל החלטה - היא תיבחן"

מכל קצוות הקשת הפוליטית מבקרים את הכוונה האמריקנית להטיל סנקציות על יחידה בצה"ל, בשל "הפרת זכויות אדם בגדה המערבית". בצבא הודיעו כי העניין לא מוכר להם - והבטיחו: "כל אירוע חריג נבדק באופן ענייני ובהתאם לדין". נתניהו: "שפל ערכי". לפיד: "מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני". ח"כ מיכאלי טענה כי יש לפרק את הגדוד: "אסור לצה"ל להקים יחידות הומוגניות לפי מוצא או אידיאולוגיה"

זמן צפייה: 04:55

מכל קצוות הקשת הפוליטית משמיעים הבוקר (ראשון) ביקורת על הכוונה של ארצות הברית להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה, לפי הדיווח שפורסם אמש באתר AXIOS. בצה"ל התייחסו לדיווחים, והודיעו כי העניין אינו מוכר להם - והוא ייבחן במידה ותתקבל החלטה על ידי הממשל האמריקני. "צה"ל פועל ויוסיף לפעול לבדיקת כל אירוע חריג באופן ענייני ובהתאם לדין", נמסר בהודעת דובר צה"ל. עוד נמסר בגיבוי לחיילי הגדוד: "לוחמי גדוד "נצח יהודה" משתתפים במלחמה ברצועת עזה, באומץ ובמקצועיות, תוך שמירה על ערכי ורוח צה״ל ועקרונות הדין הבינ"ל. לאורך השנים האחרונות, לוחמי הגדוד נמצאים בליבת העשייה המבצעית מסביב לשעון, כדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל, לצד היותו גדוד מוביל בשילוב חרדים לוחמים בצה"ל".

מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההחלטה המסתמנת: "בשעה שחיילינו נלחמים במפלצות הטרור, הכוונה להטיל סנקציה על יחידה בצה"ל זה שיא האבסורד ושפל ערכי". ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר הבוקר: "הסנקציות האמריקאיות על גדוד נצח יהודה הן שגיאה ועלינו לפעול כדי לבטלן".

"מקור הבעיה אינו בדרג הצבאי אלא בדרג המדיני", הוסיף לפיד, "העולם מבין ויודע שהשר בן גביר אינו מעוניין שהמשטרה תאכוף את החוק באיו״ש והשר סמוטריץ׳ לא מתנגד לטרור היהודי ולהתפרעויות המתנחלים הקיצונים. התוצאה היא פגיעה חמורה במעמדה של ישראל כמדינת חוק ושחיקה חמורה נוספת במעמדנו הבינלאומי. חיילי צה״ל ומפקדיו הם הראשונים להפגע ממדיניותה המופקרת וכשלונה המדיני של הממשלה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה במכתב לרה"מ נתניהו, וביקש לכנס הערב את הקבינט המדיני-ביטחוני, לצורך קבלת החלטה על סנקציות מיידיות נגד הרשות הפלסטינית. השר בן גביר ביקש מרה"מ להביא להצבעה בקבינט החלטה על חילוט כספי הרשות המועברים לה דרך ישראל, והנחיית משרד האוצר לגבש שורה של סנקציות חמורות נגד הבנקים הפלסטינים.

מרב מיכאלי
ח"כ מרב מיכאלי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, טוענת הבוקר כי יש לפרק את הגדוד: "‏‏סנקציות על גדוד נצח יהודה הן צעד חמור, קשה ומדאיג ביותר. התגובה להן צריכה להיות נפילה של אסימון, הכרה במציאות והבנה שהתנהלות ישראל בשטחים לא תוכל להמשך. ‏ההתנהלות האלימה והמושחתת של גדוד נצח יהודה ומסביבו ידועה כבר שנים, ולא נעשה דבר כדי להפסיק אותה. כבר לפני שנתיים הקימה ארה"ב צוות חקירה על הגדוד, הדרג המדיני והצבאי לא יכולים להעמיד פנים שלא ידעו על זה. ‏במקום התפכחות והתמודדות, אנחנו מקבלות שוב עוד מנה של הכחשה ומריחה, שקרים וכיסוי המציאות המרה. הכחשות שהביאו למצב שבו בת הברית האסטרטגית החשובה ביותר של ישראל מטילה סנקציות על גדוד בצה"ל".

"‏נצח יהודה הוא גדוד בצה"ל שהיה צריך לפרק לפני שנים רבות", הוסיפה, "רוב החרדים שמשרתים בצה"ל לא משרתים בו היום. זה גדוד של "נערי גבעות" וסתם כאלה שרואים בדת תירוץ לתקוף ערבים. ‏זה גדוד שמכשיר את אלימות המתנחלים וגם מייצר אותה בהתלהבות בעצמו. גדוד שהשאיר אזרח פלסטיני-אמריקאי בן 80 למות בשטח, שהורג פלסטינים ללא סיבה אמיתית,  גדוד שמכה עצורים פלסטינים ומתעלל בהם. ‏להגן באופן אוטומטי על גדוד נצח יהודה ולהגיד שהוא "חלק בלתי נפרד מצה"ל" מטיל צל כבד על צה"ל כולו. זה אחד הדברים שגורמים להשחתה של צה"ל, פוגע במקצועיות שלו וביכולת שלו לנצח, בנוסף לנזק הבינלאומי החמור ללגיטימיות של ישראל".

"‏כפי שאמרתי וכתבתי כבר שנים - אסור לצה"ל להקים יחידות הומוגניות לפי מוצא או אידיאולוגיה", סיכמה מיכאלי, "אלה מיליציות מסוכנות לכל דבר. בטוחה שיש שם גם חיילים שיכלו להשתלב ביחידות בצה"ל וצריך לאפשר להם את זה. ‏הסנקציות הללו חייבות לגרום לצה"ל להבין את זה, לפרק את נצח יהודה בדחיפות ולפעול בהתאם להבא. בבניין הכח הפיסי וגם בבניין הכח המוסרי".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, חיים גולדברג/פלאש 90

השר בן גביר פנה אמש לשר הביטחון יואב גלנט, ואמר כי הוא "מצפה שלא להיכנע לתכתיבים האמריקניים. יש לתת להם גב על מלא. אם במשרד הביטחון לא יהיה מי שיגבה את הגדוד כנדרש, אבקש לקלוט אותו במשטרת ישראל והמשרד לביטחון לאומי. שורות מג"ב פתוחות כדי לקבל את הגדוד החשוב הזה כגיבורים".

השר בצלאל סמוטריץ' מסר: "החלטה להטיל סנקציות אמריקניות על צה"ל בזמן שישראל נלחמת על קיומה היא טירוף מוחלט. הזהרנו שהסנקציות של ממשל ביידן נגד המתיישבים ימשיכו לצה"ל ולכל מדינת ישראל. זה חלק ממהלך מתוכנן לכפות על מדינת ישראל להסכים להקמת מדינה פלסטינית ולהפקיר את ביטחון ישראל".

גם השר בני גנץ הגיב אמש ואמר: "גדוד נצח יהודה הוא חלק בלתי נפרד מצה"ל. הוא כפוף לחוק הצבאי, והוא פועל בהתאם למשפט הבינלאומי. למדינת ישראל מערכת משפט חזקה ועצמאית, שיודעת לבדוק ולבחון כל הפרת חוק או חריגה מפקודות צה"ל, וכך גם נעשה. יש לי הערכה רבה לידידינו האמריקאים, אבל הטלת סנקציות על היחידה היא תקדים מסוכן, וגם מעבירה מסר שגוי לאויבינו המשותפים בזמן מלחמה. אפעל כדי שההחלטה הזו לא תעבור".

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, מסר: "ה‏החלטה להטיל סנקציות על גדוד ״נצח יהודה״ בצה״ל אינה צודקת ומקוממת. ישראל היא מדינת חוק עם מערכת משפט עצמאית. גם צה״ל מקיים מערכת שיפוט למקרים של הפרת חוק. אין הצדקה לשום סנקציות חיצוניות! על הממשל האמריקני לחזור בו מכוונתו זו ולממשלה יש תמיכה וגיבוי מהאופוזיציה לתביעה זו".

לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה
לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי הדיווח, הכוונה היא להטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה בשל "הפרת זכויות אדם" בגדה המערבית. אם זה אכן יקרה, תהיה זו הפעם הראשונה שארה"ב מטילה סנקציות על יחידה בצה"ל. מחלקה מיוחדת במשרד החוץ האמריקני, שחקרה הפרות של זכויות אדם על-ידי כמה יחידות בצה"ל, המליצה למזכיר המדינה אנתוני בלינקן להטיל סנקציות על נצח יהודה - אך לא על יחידות אחרות.

גדוד נצח יהודה, המכונה גם גדוד 97, משתייך לחטיבת כפיר של חיל הרגלים. הגדוד נקרא בעבר הנח"ל החרדי, ומקור השם "נצ"ח יהודה" בראשי תיבות של "נוער צבאי חרדי". המסלולים הוקמו על ידי צה"ל בשיתוף עם רבני עמותת נצח יהודה ואגף הנוער והנחל (הביטחוני חברתי) במשרד הביטחון, על מנת לאפשר לחרדים לשלב שירות צבאי קרבי עם המשך השמירה על אורח חייהם.

לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה
לוחמי גדוד נצח יהודה בגבול עזה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדיווח מצטרף לסנקציות של האיחוד האירופי שהוטלו בסוף השבוע בגין "הפרות חמורות של זכויות אדם נגד פלסטינים" על ארגון להב"ה, קבוצת נוער גבעות וארבעה מתנחלים: מאיר אטינגר, נריה בן פזי, ינון לוי ואלישע ירד - שכיהן בעבר כדובר של ח"כ לימור סון הר-מלך.

על-פי האיחוד האירופי, הם "אחראים למעשי עינויים וענישה אכזריים, לא אנושיים או משפילים כלפי פלסטינים בשטחי 'הגדה המערבית' ומזרח ירושלים, וכן להפרת זכות הקניין והחיים הפרטיים והמשפחתיים שלהם". לאחר הודעת האיחוד, מחלקת האוצר של ארה"ב הודיעה כי הטילה סנקציות על מייסד ארגון להב"ה בנצי גופשטיין, ארגון "שלום אסירייך", קרן "הר חברון", ומתנחלים נוספים.

בנצי גופשטיין בבית המשפט
בנצי גופשטיין בבית המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסנקציות האירופיות הוטלו על פעיל הימין הקיצוני בן פזי, בנימוק כי "הואשם בתקיפת פלסטינים שוב ושוב בוואדי א-סיק ובדיר ג'ריר מאז 2021", ועל ינון לוי לאחר ש"לקח חלק במספר פעולות אלימות נגד כפרים פלסטיניים באזור מגוריו במאחז הבלתי חוקי של חוות מיתרים". לפי האיחוד האירופי, אנשים וקבוצות הכלולים ברשימת משטר הסנקציות של הארגון כפופים להקפאת נכסים, ואספקת כספים או משאבים כלכליים עבורם, במישרין או בעקיפין - אסורה. בנוסף, חל עליהם איסור נסיעה למדינות האיחוד.