ביהמ"ש בהולנד: גנץ חסין מהעמדה לדין על פעילות בצוק איתן

בית משפט לערעורים במדינה קבע בתיק נגד שר הביטחון שהיה רמטכ"ל בצוק איתן ונגד מנכ"ל משרדו אמיר אשל שהיה מפקד חיל האוויר כי הם חסינים מפני תביעה אזרחית אפשרית על פעילותם במבצע צוק איתן

בני גנץ
בני גנץ | צילום: טל עוז, משרד הביטחון

בית משפט לערעורים בהאג שבהולנד קבע היום (שלישי) כי שר הביטחון בני גנץ חסין מפני תביעה אזרחית שהוגשה נגדו בגין מותם של שישה פלסטינים ברצועת עזה כתוצאה מהפצצה אווירית במהלך מבצע "צוק איתן" בשנת 2014. בכך, דחה בית המשפט בהולנד דיון בערכאה נמוכה יותר שהוגשה בינואר אתשקד, כאשר גורם רשמי ובכיר בממלשה שמוציא לפועל מדיניות ממשלתית לא יכול לעמוד לדין בתביעה אזרחית בהולנד.

איסמעיל זיאדה, הולנדי ממוצא פלסטיני, אמר כי איבד את אמו, שלושה מאחיו, את גיסתו ואת בן דודו במהלך התקיפה המדוברת שקרתה ב-2014, בעוד שגנץ כיהן כרמטכ"ל. בתיק נגד שר הביטחון, טען זיאדה כי גנץ היה חלק מהגורמים הרשמיים שהוציאו לפועל את המדיניות של ישראל באותה עת. לכן, לטענתו, גנץ יכול לעמוד למשפט על מעשיו, שמשקפים את מעשיה של מדינת ישראל מבחינת בית המשפט ההולנדי.

האלוף אמיר אשל נואם בכנס הרצליה | צילום: אורי פורת

רועי שיינדורף, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בנושא דין בינלאומי, כתב בתגובה להחלטת בית המשפט ההולנדי: "הישג גדול בערעור בתיק נגד שר הביטחון ומנכ"ל משרדו אמיר אשל. בית המשפט הכיר בחסינותם מפני תביעה אזרחית בגין פעילות נגד טרור במסגרת מבצע 'צוק איתן'. זה תקדים משפטי חשוב ביותר ששומר על כלל המפקדים בצה"ל מניסיונות דומים".