צוות המו"מ לנתניהו: "תצטרך להתגמש"; רה"מ: "זו החלטה שלי"

פרסום ראשון: במהלך דיון דרמטי שנערך לאחר פסגת "ההזדמנות האחרונה" בקטר, חברי צוות המשא ומתן הפצירו בנתניהו להתגמש, והתריעו: "אם יהיה פיצוץ במגעים - לא בטוח מתי נוכל לחזור לשיחות". הערב: בלינקן הגיע לביקור תשיעי בישראל מאז החלה המלחמה, במטרה להעביר לנתניהו מסר - אם תכשיל את העסקה, העולם יידע

זמן צפייה: 04:25

פרסום ראשון: יומיים לאחר סיום הפסגה בקטר, חברי צוות המשא ומתן שחזרו מדוחא קיימו היום (ראשון) דיון דרמטי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלכו הציגו לו את תמונת המצב העדכנית - והפצירו בו להתגמש בעמדותיו כדי לאפשר התקדמות במגעים. נתניהו מצדו הבהיר בדיון כי רק הוא יקבל את ההחלטה הסופית - ובכך חשף את המתח הרב השורר בינו לבין גורמי המקצוע ואנשי הצבא שעוסקים בנושא הרגיש.

"אתה צריך להתגמש עוד בנקודות המחלוקת כדי להתקדם לעבר עסקה", הפצירו חברי צוות המו"מ בראש הממשלה. בהמשך התריעו: "לא נוכל להגיד עוד הרבה זמן שאנחנו מנהלים משא ומתן אם לא תהיה התקדמות דרמטית. אם יהיה פיצוץ במגעים - לא בטוח מתי נוכל לחזור לשיחות".

"זו החלטה מדינית ולא ביטחונית, ואני אחליט בעניין הזה", השיב נתניהו במהלך הדיון. בשלב זה, נותרו כמה פערים שמקשים על ההתקדמות לעסקה וידרשו את הכרעתו של ראש הממשלה, ובראשם סוגית נוכחות כוחות צה"ל בציר פילדלפי וגם הבידוק שישראל רוצה לבצע במעבר נצרים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ישנם מדליפים סדרתיים הפוגעים ביכולת לקדם עסקה. הם טענו במשך חודשים שחמאס לעולם לא יסכים לוותר על סיום המלחמה כתנאי לעסקה, והציעו להיכנע לדרישת חמאס. הם טעו אז - והם טועים גם היום. ראש הממשלה עמד בתוקף על דרישת יסוד זו שחיונית להשגת יעדי המלחמה, וחמאס שינה את עמדתו".

רה"מ בנימין נתניהו בכנסת
רה"מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, ברקע המשך המגעים לעסקה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת בנתב"ג לביקור תשיעי בישראל מאז החלה המלחמה, במטרה להפעיל לחץ נוסף על ראש הממשלה וההנהגה הישראלית. בלינקן צפוי להגיד לנתניהו כי אם הוא יכשיל עסקה - כל העולם יידע שהוא הנושא באחריות.

במקביל, חרף העובדה שחמאס לא השתתף בפסגה שנערכה בקטר, ארגון הטרור ישלח נציג מטעמו לשיחות שהתקיימו בהמשך בקהיר. המצרים מעוניינים בכך, וצפויים להזמין נציג חמאס באופן לא רשמי, מתוך שאיפה לקבל את התנאים והקווים האדומים של יחיא סינוואר.

מזכיר המדינה בלינקן ורה"מ נתניהו
מזכיר המדינה בלינקן ורה"מ נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לאחר הפרסום בחדשות 13, "פורום חיים" של משפחות החטופים פרסם הודעה חריפה, התוקפת את נתניהו. "הדיווחים הערב על דברי צוות המו"מ שהקשיים שמערים נתניהו מונעים התקדמות לעבר עסקה, מוכיחים את אשר אנחנו טוענים כל העת - נתניהו הוא מר הפקרה, שהחליט להקריב את יקירינו החטופים בעזה על מזבח הישרדותו הפוליטית", נכתב בהודעת פורום המשפחות, "נפעל בכל דרך כדי לעצור את הניסיון של נתניהו לקבור את החטופים בעזה כדי להציל את ממשלתו".

הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר היום, בפתח ישיבת הממשלה, נתניהו התייחס פומבית לפסגה בקטר ולהמשך המגעים. "אנו מקיימים משא ומתן, ולא מתן ומתן", אמר רה"מ, "יש דברים שאנחנו יכולים להיות גמישים לגביהם, ויש דברים שאנחנו לא יכולים להיות גמישים לגביהם - ואנחנו מתעקשים עליהם. אנחנו יודעים היטב להבדיל בין השניים".

"לכן, לצד המאמצים הכבירים שאנו עושים להחזרת חטופינו, אנחנו עומדים איתן על העקרונות שקבענו, שהם חיוניים לביטחון ישראל", המשיך, "העקרונות הללו תואמים את מתווה 27 במאי, שזכה לתמיכה אמריקנית", אמר נתניהו, והדגיש: "עד לרגע זה, חמאס דבק בסרבנותו. הוא אפילו לא שלח נציג לשיחות בדוחה. ולכן, את הלחץ צריך להפנות לחמאס ולסינוואר, ולא לממשלת ישראל. הלחץ הצבאי החזק, והלחץ המדיני החזק, זו הדרך להשגת שחרור חטופינו".