נתניהו למקרון: השופטים בישראל בוחרים את עצמם - צריך לאזן את זה

בפגישה בין ראש הממשלה ונשיא צרפת שהתקיימה אמש בפריז, רה"מ נתניהו עדכן את הנשיא מקרון בפרטי המהפכה המשפטית, והדגיש בפניו כי המצב הנוכחי בישראל בו "השופטים בוחרים את עצמם" - לא יכול להימשך. עם זאת, הוא הביע נכונות להידברות בנושא, אך לא לפשרות

זמן צפייה: 01:29

עוד פרטים מפגישת רה"מ עם נשיא צרפת בצל החשש הבינלאומי: בפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון, שהתקיימה אמש בפריז, רה"מ נתניהו עדכן את הנשיא מקרון בפרטי המהפכה המשפטית, ואף טען בפניו כי השופטים והשופטות בישראל "בוחרים את עצמם". כך פורסם הערב (שישי) לראשונה בתוכנית "שישי עם אילה חסון" בחדשות 13, מפי גורם מדיני בכיר המעורה בפרטי הפגישה.

בהמשך, נתניהו הדגיש בפני הנשיא מקרון כי המצב הנוכחי בישראל בו "השופטים בוחרים את עצמם" - לא יכול להימשך. עם זאת, כך לפי אותו גורם מדיני, רה"מ נתניהו הביע נכונות לביצוע פשרות ברפורמה המשפטית. בלשכת ראש הממשלה התייחסו לדברים האלו שטען הגורם המדיני, והדגישו כי נתניהו מתכוון להידברות בנושא ולא על פשרות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

נתניהו מצידו, מדבר בשני קולות לשני קהלי יעד שונים. האחד, מול מנהיגי העולם, בפניהם הוא מציג קול מתון יותר, כזה שמוכן להידברות עם האופוזיציה בנושא המשפטי. גם בשיחותיו מהימים האחרונים מול גורמים אמריקניים שונים, בריאיונות לתקשורת הזרה וגם בשיחותיו עם הנשיא הצרפתי מקרון - נתניהו נשמע מציג עמדות פתוחות ומתונות יותר. מנגד, מול הקהל והציבור הישראלי - ראש הממשלה מציג קול אחר, נוקשה הרבה יותר, כזה שבז לטענות מתנגדי המהפכה המשפטית ודוחה אותן על הסף.

בנק ג'יי. פי. מורגן בניו יורק
בנק ''ג'יי. פי. מורגן'' בניו יורק | צילום: רויטרס

במקביל, בסביבת נתניהו התייחסו לדו"ח שפרסם בנק ההשקעות האמריקני "ג'יי. פי. מורגן", לפיו המהלכים המשפטיים שמקדמת הממשלה בישראל - עלולים לפגוע בדירוג האשראי שלה. בסביבת נתניהו אומרים: "גם אלף דו"חות כאלו לא יעזרו, לא יצליחו לדכא את ההשקעות בישראל".

למרות הסיקור הנרחב במהפכה המשפטית במהלך ביקור רה"מ נתניהו בצרפת, מקרון ונתניהו דנו גם בנושאים אחרים. השניים שוחחו ארוכות בסוגייה האיראנית ובדרישה הישראלית להטיל סנקציות על משמרות המהפכה. לא זו בלבד, נתניהו ומקרון סיכמו על שורה של מהלכים ישראליים להרגעת השטח מול הפלסטינים לקראת חודש הרמדאן.

קבלת הפנים בפגישת נתניהו ומקרון
קבלת הפנים בפגישת נתניהו ומקרון | צילום: רויטרס

יוזכר כי הבוקר, מקור מדיני מסר לחדשות 13 כי נשיא צרפת מקרון הביע חשש משינוי מהותי במערכת המשפט בזמן פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו, שמצידו השיב לנשיא הצרפתי והסביר לו כי יש כוונה לבצע פשרות. כמו כן, הגורם המדיני, שנכח בפגישה בין שני המנהגים, אמר לחדשות 13 כי מקרון הזהיר שישראל תקוטלג כ"לא דמוקרטית".

מאוחר יותר, רה"מ נתניהו נפגש עם עם בכירי הקהילה היהודית בצרפת, אותם עדכן בפרטי פגישתו עם הנשיא מקרון. לדבריו, "זו הייתה הפגישה הטובה ביותר של השניים". רה"מ הוסיף כי דן עם הנשיא מקרון באיראן, סעודיה ובאפריקה: "יש התקרבות רבה בעמדות שלנו, זה לא אומר שהן זהות, אבל בפירוש יש התקרבות". קודם לכן, נתניהו קיים פגישה עם אנשי עסקים מצרפת, שלדבריו, "הביעו את אמונם בכלכלת ישראל". מחר בשעות הערב, לאחר צאת השבת, יסיימו בני הזוג נתניהו את הביקור, וימריאו בחזרה לישראל.