נתניהו בריאיון בארה"ב: "ישראל תצטרך לשלוט צבאית ברצועה לפרק זמן"

בריאיון ראשון מאז 7 באוקטובר, ראש הממשלה התייחס ללחימה בעזה והתחייב שלא תהיה הפסקת אש עם חמאס ללא שחרור חטופים. בתשובה לשאלה האם הוא מתכוון לקחת אחריות על המחדל הביטחוני, השיב נתניהו בחיוב, אך סייג: "לאחר המלחמה"

זמן צפייה: 01:32

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין היום (שלישי) לרשת החדשות האמריקנית ABC, בחלוף חודש ממתקפת הפתע הרצחנית של חמאס. במהלך הריאיון, הראשון של ראש הממשלה מאז פרצה המלחמה, אמר נתניהו כי לא יסכים ללהפסקת אש ברצועת עזה ללא החזרת החטופים וכי ישראל תאלץ לשלוט ביטחונית ברצועה לפרק זמן בלתי מוגדר בתום הלחימה.

כאשר המראיין, דייויד מיור, שאל את נתניהו האם בכוונתו לקחת אחריות בשל המחדל הכבד שהתרחש ב-7 באוקטובר, ראש הממשלה השיב: "כמובן, זה לא נתון לשאלה. אנחנו הולכים לעסוק בכך לאחר המלחמה. אני חושב שאז יהיה הזמן לעסוק בזה". עוד אמר: "המשימה הראשונה של ממשלה היא להגן על העם, ולא קיימנו את זה. נכשלנו בגדול".

"לא תהיה הפסקת אש כללית בעזה ללא שחרור החטופים שלנו", אמר נתניהו בחלקים אחרים מהריאיון שכבר פורסמו, "ייתכנו הספקות טקטיות בלחימה, שעה פה או שעה שם. נבדוק באילו נסיבות נוכל לאפשר הכנסה של סחורות הומניטריות או עזיבה של שבויים אינדיווידואלים שלנו - אבל אני לא חושב שהולכת להיות הפסקת אש כללית".

נתניהו, גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים
נתניהו, גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים | צילום: רויטרס

"אני חושב שזה יחבל במאמץ המלחמתי שלנו" הוסיף נתניהו בנוגע להפסקת אש ברצועה. עוד אמר: "זה יפגע במאמץ שלנו לחלץ חטופים מכיוון שהדבר היחיד שעובד על פושעי החמאס הוא הלחץ הצבאי שאנחנו מפעילים". כאשר מיור שאל את ראש הממשלה האם ישראל תסכים להפסקת אש במידה וחמאס יסכים מצידו לשחרר חטופים, הוא השיב: "למען המטרה הזו תהיה הפסקת אש".

בהמשך לאמירתו  של הנשיא ג'ו ביידן, שקבע כי כיבוש הרצועה תהיה טעות, נשאל נתניהו על העתיד שישראל מייעדת לעזה. "אני חושב שישראל תצטרך לשלוט צבאית בעזה לתקופת זמן בלתי מוגדרת" אמר ראש הממשלה, והוסיף: "ראינו מה קורה כאשר אין לנו שליטה ביטחונית - במקרה כזה יש לנו התפרצויות טרור של חמאס בקנה מידה שלא יכלנו לדמיין".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

בעקבות דבריו של נתניהו, נשאל ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, האם הבית הלבן מסכים עם השקפתו של נתניהו. בתגובה לשאלה, אמר קירבי כי עתידה של עזה נותר בדיון ועדיין לא התקבלו החלטות בנושא: "אנחנו מנהלים דיונים עם עמיתינו הישראלים על האופן שבו הממשל בעזה צריך להיראות לאחר הסכסוך, ואני לא מאמין שהושגו פתרונות כאלה או אחרים עד כה".