נתניהו: הסכם עם סעודיה צריך להיחתם תוך חודשים - או שתהיה דחייה של שנים

לאחר נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, התראיין ראש הממשלה לרשתות אמריקניות והתייחס למאמצי הנורמליזציה בין ירושלים וריאד: "אנחנו מתקרבים לשלום בכל יום שעובר". בנוגע לפלסטינים: "הם צריכים להיות חלק מההסכם והם יכולים להרוויח ממנו הרבה". בריאיון ל-CNN נשאל נתניהו על יחסיו עם הנשיא לשעבר טראמפ, שקרא לו "בלתי נאמן", וענה: "לא אכפת לי מזה"

זמן צפייה: 05:42

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין היום (שבת) לרשת "פוקס ניוז" האמריקנית, זמן קצר לאחר שנשא נאום בעצרת הכללית של האו"ם. במהלך הריאיון, התייחס נתניהו למגעי הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה, ואמר כי "יש חלון הזדמנויות - החודשים הבאים. אם לא נשיג את זה בחודשים הבאים, זה עשוי להידחות בכמה שנים". עם זאת, הוא הוסיף: "אני מאמין שבכל יום שעובר אנחנו מתקרבים לשלום".

"כשיש שלושה מנהיגים משלוש מדינות, שרוצים לראות תוצאות - ארה"ב בהנהגת הנשיא ביידן, סעודיה תחת נסיך הכתר בן סלמאן ושיראל בהנהגתי, הסיכוי שההסכם יצליח עולה משמעותית", הוסיף נתניהו.

בהתייחסות למקומם של הפלסטינים במסגרת הסכם עתידי בין ירושלים וריאד, אמר ראש הממשלה: "זו תהיה טעות קשה לקבל וטו פלסטיני - הם צריכים להיות חלק מההסכם, הם יכולים להרוויח ממנו הרבה ואני רוצה לחשוב על דרכים שבהן הם יוכלו להרוויח ממנו".

ביידן, נתניהו ובן סלמאן
ביידן, נתניהו ובן סלמאן | צילום: רויטרס

בתגובה לשאלה אודות הרכב הקואליציה הנוכחית בישראל, והקושי לקדם את ההסכם בעקבות עמדותיהם של שרים קיצוניים, אמר נתניהו: "העניין הוא לא הקואליציה, אלא מה אני חושב שטוב לישראל. לא כל חברי בקואליציה רואים עין בעין, אבל בסופו של דבר הם הצטרפו לליכוד - הליכוד לא הצטרף אליהם. כולם יצטרפו, אני מאמין שכולם אחראים מספיק, ואני מאמין שהם יתמכו בנושא הזה". לאחר שהמראיין הקשה עליו והזכיר אמירות של חברי קואליציה נגד ויתורים לפלסטינים במסגרת ההסכם, נתניהו השיב: "לא אכנס לשיחות שלי עם הבית הלבן וחברי הקואליציה שלי".

כשנשאל האם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן דרש ממנו לבצע ויתורים לפלסטינים והאם פתרון שתי המדינות עומד על הפרק, נתניהו השיב: "דיברנו על זה, כחלק מההסכם האפשרי שיכול להתממש בעתיד". הוא הוסיף: "אני לא אכנס לפרטי השיחה, אבל הנשיא ביקש ממני לשמור את האפשרות לפתרון שתי המדינות".

נתניהו נואם בעצרת האו''ם
נתניהו נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

בריאיון לרשת CNN, נשאל נתניהו על מצב היחסים שלו עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שכינה אותו "בלתי נאמן" לאחר שבירך את ג'ו ביידן על נצחונו בבחירות הנשיאותיות בשנת 2020. ראש הממשלה חשף כי טראמפ בירך אותו לאחר שזכה בבחירות האחרונות, ואמר: "אני מעריך את מה שהנשיא טראמפ עשה, הוא העביר את השגרירות לירושלים, הכיר בירושלים, הכיר בריבונות שלנו ברמת הגולן ויצא מההסכם הנורא עם איראן. אני ותיק מספיק בחיים הפוליטיים כדי להתעלם מהרגשות ולהתבונן במעשים שמנהיגים ובעלי ברית עשו - ואני מעריך את מה שטראמפ עשה". נתניהו הוסיף בהתייחסות ישירה לגידופים של טראמפ נגדו: "לא אכפת לי מזה".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בנאומו אתמול בעצרת הכללית של האו"ם, שערך כ-25 דקות, בלי הרבה דיפלומטים באולם וברקע ההפגנות מחוצה לו, אמר נתניהו כי אסור לתת לפלסטינים וטו על שלום עם מדינות ערב, והוסיף כי "אנחנו בפתחה של פריצה היסטורית לשלום בין ישראל לסעודיה". עוד אמר: "טענתי שהיום שבו ישראל תוכל להרחיב את השלום למדינות ערביות שכנות נוספות יבוא בקרוב. כעת אחרי אין סוף פגישות עם מנהיגים ערבים, הבנתי שישראל והמדינות הערביות חולקות אינטרסים משותפים רבים - ואלה יכולים לשמש כפריצת דרך לשלום רחב יותר באזורנו".

"אתם מוחאים כפיים עכשיו אבל בזמנו, הרבה התייחסו לאופטימיות שלי בפסימיות, כמחשבה של תקווה, שהיו מבוססות על רבע מאה של כוונות טובות וניסיונות שנכשלו", הוסיף ראש הממשלה, "למה הם נכשלו? כי הם היו מבוססים על רעיון שגוי אחד, שאם נעשה שלום עם הפלסטינים, אף מדינה ערבית אחרת לא תנרמל את יחסיה עם ישראל"

בהמשך דבריו אמר נתניהו: "אני מנסה זמן רב להגיע לשלום עם הפלסטינים אבל אני גם מאמין שאל לנו לתת לפלסטינים וטו על הסכמי שלום חדשים עם מדינות ערביות. הפלסיטינים יכולים להרוויח הרבה משלום רחב ואני גם מאמין ששלום עם יותר מדינות ערביות ישפר את הסיכוי לעשות שלום בין ישראל לפלסטינים. ראו, הפלסטינים הם רק שני אחוז מהעולם הערבי, וככל שהם יאמינו ש-98 האחוזים האחרים יישארו במצב של מלחמה עם ישראל, המסה הזו תוכל בסופו של דבר לחנוק את המדינה היהודית. אבל כשהפלסטינים יראו שרוב העולם הערבי מקבל את מדינת ישראל גם הם יוכלו לוותר על הפנטזיה למחוק את ישראל ולפתוח עצמם למסלול של שלום".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, התראיין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לרשת "פוקס", והצהיר: "בכל יום שעובר סעודיה וישראל מתקרבות לנורמליזציה". עוד הדגיש: "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד לנושא של היחסים עם ישראל". הוא אף נשאל אם יוכל להגיע להסכם עם ממשלת נתניהו, והשיב כי אם אכן ההסכם יקרום עור וגידים, "לא משנה מי יהיה בשלטון בישראל".

בנוגע לסוגיית הגרעין של הממלכה אמר בן סלמאן: "אם איראן תשיג נשק גרעיני - גם אנחנו ניאלץ להשיג". עם זאת, הוא סייג את הדברים: "אין שום תועלת בהחזקת נשק גרעיני, משום שלא ניתן להשתמש בו". נשיא איראן איברהים ראיסי אמר כי "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה תהיה בבחינת דקירה בגב של הפלסטינים".

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפגישה מדינית בניו יורק
הנשיא ביידן ורה''מ נתניהו בפתח פגישתם השבוע | צילום: רויטרס

ביום רביעי, הגיע ביקורו המדיני של ראש הממשלה בארה"ב לשיא, והוא נפגש עם הנשיא ג'ו ביידן בבית המלון "אינטרקונטיננטל" בניו יורק - לאחר עיכוב של 40 דקות. בפתיחת הפגישה, אמר הנשיא ביידן: "נדון בערכים הדמוקרטיים, כמו איזונים ובלמים", והוסיף: "אני מקווה שנוכל להשיג כמה הסכמות היום". בנוסף, אמר לראש הממשלה כי הוא מקווה להיפגש איתו בוושינגטון עד לסוף השנה. נתניהו הבהיר שישראל מחויבת לערכים דמוקרטיים.

במהלך הפגישה, נושא הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה עלה ביתר שאת. בהקשר זה, אמר הנשיא: "אני אופטימי. אם היינו מדברים לפני עשור על נורמליזציה עם סעודיה היו חושבים ששתינו משהו". בתגובה להערה זו, נתניהו צחק ואמר "אולי וויסקי אירי". לאחר מכן, רה"מ הוסיף ברצינות: "יחסי ישראל והעולם הערבי יהיו טובים יותר אם נגיע להסכם עם סעודיה. נעשה מאמצים גם בעניין הפלסטיני".