תומכי ישראל בקונגרס מאבדים אמון בנתניהו: "אין לו יכולת להוביל"

על פי דיווח ברשת NBC, מחוקקים אמריקניים משתי המפלגות מותחים ביקורת חריפה על האופן שבו ראש הממשלה מנהל את המלחמה בעזה - מתוך חשש שהוא מאריך אותה בכוונה כדי להישאר בתפקידו. חבר קונגרס רפובליקני תקף: "יש חוסר אמון אמיתי ויש שאלות לגבי היכולת שלו להוביל". מחוקק דמוקרטי החבר בוועדה ביטחונית: "לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שעבור פוליטיקאי פחדן כמוהו המצב הנוכחי הוא בסדר גמור"

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה"מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

חברי קונגרס אמריקניים המוגדרים תומכי ישראל מביעים חוסר אמון גובר בראש הממשלה בנימין נתניהו ובאופן שבו הוא מנהל את המלחמה בעזה - כך על פי דיווח שפורסם היום (ראשון) ברשת NBC. הביקורת חוצת המפלגות נשמעה גם מפיהם של מחוקקים שנחשבים לתומכים משמעותיים בישראל ואוחזים בתפקידים בוועדות ביטחונית בסנאט ובבית הנבחרים.

שלושה חברי קונגרס ששוחחו עם NBC NEWS  הביעו ספק בכך שראש הממשלה הישראלי בכלל מעוניין בסיום המלחמה, מתוך הנחה שהמשכה מסייע לו להישאר בתפקידו למרות חוסר הפופולריות שלו בקרב הציבור. "קשה מאוד להגן על ביבי או להצדיק את האסטרטגיה הפוליטית שלו בנושא הזה", אמר חבר רפובליקני בבית הנבחרים, העוסק בעניינים ביטחוניים. "ברמה האישית, אני חושב שהמשך מצב הלחימה פועל לטובתו, בין אם זה מול חיזבאללה ובין אם זה בעזה. כל סוג של הפסקת אש או מאמצי בנייה מחדש יזיקו לו מבחינה פוליטית, ולדעתי זה משפיע על מה שהוא עושה", הוסיף.

חבר בית הנבחרים הרפובליקני לא חסך בביקורת ואמר בהמשך דבריו כי "יש חוסר אמון אמיתי" כלפי נתניהו בבניין הקפיטול, וכי "יש שאלות לגבי היכולת שלו להוביל". עוד אמר: "אני חושב שהוא מאוד לא פופולרי ואפשר לראות את זה בתוך הקבינט שלו, בקואליציה שלו, בצבא ובמדינה כולה".

גבעת הקפיטול
גבעת הקפיטול | צילום: רויטרס

מחוקק דמוקרטי החבר בוועדה לענייני ביטחון לאומי כינה את נתניהו "אסון" והביע חשש מכך שהלחימה בעזה עשויה להיות "מלחמה ללא סוף", שתוביל לעוד הרוגים רבים. "נראה שממשלת ישראל נתנה לצה"ל משימה בלתי ניתנת להשגה - חיסול חמאס", אמר חבר בית הנבחרים הדמוקרטי, "אם זו המשימה שמצופה מצה"ל לבצע, זו הולכת להיות מלחמה אינסופית. בינתיים אינספור אנשים הולכים להיהרג על לא עוול בכפם, וההרס יהיה בלתי מתקבל על הדעת".

הדמוקרט, שכינה את עצמו "ידיד אמת של ישראל", הוסיף: "כולנו היינו תומכים חזקים של ישראל, אבל נתניהו הוא אסון - ורבים מאיתנו חוששים שהוא עלול להרוס את התמיכה בישראל מידיעה שסיום הסכסוך יביא לסיום כהונתו. לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שעבור פוליטיקאי פחדן כמוהו המצב הנוכחי הוא בסדר גמור - אבל עבור כל השאר, הוא נורא".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב | צילום: רויטרס

בתגובה לפרסום ב-NBC, לשכת ראש הממשלה דחתה את דברי המחוקקים, לפיהם ייתכן שנתניהו מאריך את המלחמה מתוך שיקולים פוליטיים, ומסרה: "הטענה לפיה ראש הממשלה נתניהו מאריך את המלחמה שלא לצורך היא שטות מוחלטת. הרמטכ"ל אמר כי זו תהיה מלחמה ארוכה שתארך 'חודשים רבים'. על אף שהושגה התקדמות משמעותית, יש לעשות יותר כדי להשיג את היעדים שהציבו הקבינט הישראלי - השמדת חמאס, החזרת החטופים ופירוז עזה לצמיתות".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה: "רה"מ נתניהו מחויב להשיג ניצחון מוחלט, ועם ישראל מאוחד ברובו במטרה להמשיך במאמץ המלחמתי עד להשגת המטרה".

הקונגרס האמריקני בזמן הנאום
בית הנבחרים האמריקני | צילום: רויטרס

שלשום דווח כי קבוצת סנאטורים שלחה לנשיא ג'ו ביידן מכתב לפיו סירובו של נתניהו לעסוק בסוגיית "היום שאחרי" ובשאלת המדינה הפלסטינית עלול לסכן את המשך הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל. הסנאטור כריס מרפי, דמוקרט מקונטיקט, הזהיר כי דבריו של נתניהו בנוגע להסדר מדיני מול הפלסטינים עלולים לסבך את הנושא הרגיש ממילא. "אני חושב שנתניהו אומר דברים חסרי אחריות - וזה לא עוזר בגיוס תמיכה", אמר הסנאטור.

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, אמר בשבוע שעבר כי הסיעה הדמוקרטית בוחנת הצבת תנאים לישראל בתמורה להמשך הסיוע שנשלח אליה מארצות הברית.