ידע או לא ידע? בסביבת רה"מ העדיפו להפנות את האשמה לשר החוץ

חשיפתה של הפגישה החשאית בין שרי החוץ של ישראל ולוב עוררה זעם בלשכת נתניהו, שם תיארו את התנהלותו של כהן כטיפשית ומגוחכת. נתניהו ידע מראש על הפגישה, אך בסבביתו טענו ש"לא ירד לרזולוציות"

זמן צפייה: 01:26

בעקבות המבוכה הדיפלומטית בין ישראל ולוב, בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הפנו אצבע מאשימה כלפי שר החוץ אלי כהן וטענו כי רה"מ ידע על הפגישה, אך "לא ירד לרזולוציות" - כך פורסם הערב (שלישי) בחדשות 13. מתיחות רבה שוררת כעת בין נתניהו לכהן והמקרה מעלה סימני שאלה רבים בדבר מעורבותו של נתניהו בפגישה ואחריותו לאירוע.

על פי סביבת נתניהו, הוא אמנם ידע על דבר קיום הפגישה בין השר כהן לבין שרת החוץ הלובית נג'לאא' אלמנקוש, שפרסומה הביא לתקרית הדיפלומטית, אך הוא "לא ירד לרזולוציות בנוגע לתוכנה". בסביבתו של נתניהו זעמו על כהן - ותיארו אותו כשר המתנהל בצורה טיפשית ומגוחכת.

הזעם העמיק לנוכח העובדה שראש הממשלה עצמו וגורמים מדיניים בכירים אחרים קיימו במשך שנים פגישות חשאיות רבות שחלקן לא נחשפו לציבור מעולם, בעוד שכהן הצליח לעורר מבוכה בהקשר זה לאחר חצי שנה בלבד בתפקידו.

השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש
השר אלי כהן ושרת החוץ של לוב, נג'לא אלמנקוש | צילום: משרד החוץ

כזכור, בעקבות המשבר המתהווה מול לוב בעקבות התנהלותו של כהן, נתניהו הנחה את כל משרדי הממשלה לאשר מראש כל פגישה מדינית חשאית עם לשכתו. על-פי ההנחיה "כל פרסום של פגישה חשאית ידרוש את אישורו האישי של ראש הממשלה נתניהו".

אתמול, בהתייחסות הראשונה לדרמה הדיפלומטית, כתב השר כהן בחשבון הטוויטר שלו: "משרד החוץ עובד באופן קבוע באפיקים גלויים וסמויים, ובמגוון דרכים חשאיות לחיזוק הקשרים של ישראל בעולם. ההישגים הרבים של המשרד בשנה האחרונה, ביניהם פתיחת שמי עומאן לטיסות, הסכם סחר עם איחוד האמירויות, 2 שגרירויות חדשות של מדינות מוסלמיות, 3 שגרירויות שיעברו לירושלים ועוד, לא היו מבשילים ללא פעולות הכנה דיסקרטיות והובלת מהלכים חשאיים בערוצים רבים".

"חבל שיריבים פוליטיים שלא קידמו שום הישג משמעותי, ממהרים להגיב מבלי לדעת את הפרטים ולהאשים בהדלפה שלא הייתה", הוסיף כהן, "המתקפות לא ירתיעו את משרד החוץ ועובדיו המצוינים מהמשך העבודה ללא לאות למען מדינת ישראל ולמען יצירת וחיזוק קשרים עם ידידינו הרבים בעולם, ובעולם הערבי בפרט".

דיווח: שרת החוץ של לוב נמלטה מהמדינה
הפגנה נגד שרת החוץ הלובית בטריפולי | צילום: טוויטר

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי השר כהן נקרא לשיחה על-ידי ממלאת מקום שגריר ארה"ב בישראל, שהביעה מחאה על ההתנהלות הישראלית. מדובר כפי הנראה במסר יחסית מאופק, אך נחרץ - והמסר של הממשל האמריקני הוא כי יש פה תקלה וישראל צריכה לתקן אותה. כהן מצידו השיב כי ישראל מבינה את התקלה, ושהיא לא תתבטא עוד פומבית בסוגיה.

במשרד החוץ התעקשו שלא מדובר בהדלפה מכוונת, אך בתיעוד שהגיע לידי חדשות 13 מתוך כינוס של בנות שירות לאומי ומאות עובדי משרד החוץ ניתן לראות את השר כהן מתרברב ואומר: "יש אצלי מתנדבת מעולה, לפני חצי שעה היא עזרה לי לכתוב הודעה לשרת... שר או שרת חוץ, אני לא אוכל בדיוק לפרט, ממדינה מוסלמית משמעותית שאין לנו איתה קשרים".

בניין משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות התקרית, נזכיר, ראש ממשלת לוב עבד אל-חמיד דבייבה השעה את שרת החוץ אלמנקוש. לאחר מכן אמר גורם בממשלת לוב לסוכנות הידיעות רויטרס כי היא פוטרה. משרדה של אלמנקוש פרסם תגובה שבה נאמר כי הפגישה עם שר החוץ הישראלי הייתה באישור ראש הממשלה דבייבה ועל דעתו. עוד נאמר כי האחרון "נפגש ברומא עם ראשת ממשלת איטליה בחודש שעבר, וסיכם עמה על הפגישה עם השר הישראלי. ממשלת איטליה הבטיחה לו להפעיל את קו רומא-טריפולי בתמורה".

משרד החוץ של טריפולי הבהיר ש"מדובר היה בפגישה אקראית, לא מחייבת, שבה הבהירה השרה את עמדתה הלא מתפשרת של לוב לגבי הפלסטינים". בעקבות פרסום דבר הפגישה, התקיימו בלוב הפגנות אנטי-ישראליות שבהן שרפו המוחים דגלי ישראל וקראו קריאות נגדה. הפרלמנט בלוב קרא לקיים כינוס חירום במטרה לדון ב"פשע נגד העם הלובי" ולפתוח בחקירה.