נתניהו בברלין: "ישראל הייתה ותישאר תישאר דמוקרטיה ליברלית"

ראש הממשלה נועד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ולאחר פגישתם כינסו השניים מסיבת עיתונאים ונשאו הצהרות. שולץ: "כחברים של ישראל אנו אומרים לה - דונו בהצעות הנשיא". נתניהו: "לא נאפשר שואה שנייה, נמנע מאיראן נשק גרעיני"

זמן צפייה: 04:12

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (חמישי) בברלין עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ולאחר פגישתם כינסו השניים מסיבת עיתונאים ונשאו הצהרות. הקנצלר התייחס למהפכה המשפטית ואמר כי "חירות למערכת המשפטית זה חיוני". נתניהו מצידו אמר: "ישראל היא דמוקרטיה וישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית".

"גם בגרמניה שופטים לא בוחרים שופטים. אז גם גרמניה לא דמוקרטית?", שאל נתניהו, "זה שטויות מה שאומרים שאני פוגע בדמוקרטיה, אנחנו פשוט מיישרים קו עם שאר הדמוקרטיות.לא ניתן כח דיקטטורי לאף צד. אנחנו מאזנים בין הרשיות בגלל שבישראל היום אין איזון. הרפורמה היא מה שיגן על זכויות מיעוטים". בשלב זה אמר שולץ: "דמוקרטיה זו לא רק שלטון רוב אלא הגנה על מיעוטים".

רה''מ נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
רה''מ נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין | צילום: Kugler Steffen

"גרמניה ניצבת לצד מדינת ישראל", אמר הקנצלר שולץ בפתח הצהרתו, "בפגישה דנו בהרבה נושאים. אנחנו חולקים עם ישראל את הדאגה לגבי הצעדים המסלימים של איראן באחרונה. לאיראן אסור שיהיה נשק גרעיני. התפקיד שלנו הוא למנוע זאת. אנו מגנים את פעולות המשטר האיראני נגד האזרחים שלו".

"אנו מודאגים מההסלמה במזרח התיכון", הוסיף שולץ, "הבעתי צער והלם מהפעולות הטרור האחרונות נגד ישראל. אנחנו תומכים בפתרון שתי המדינות, ששני העמים יחיו יחד. גרמניה קוראת לצדדים להימנע מפעולות חד צדדיות שיסכנו את שתי המדינות, כולל בניה בהתנחלויות".

בהמשך התייחס הקנצלר למהפכה המשפטית: "כחברים של ישראל אנו שותפים לערכים הדמוקרטים מודאגים ממה שקורה בישראל. חירות למערכת המשפטית זה חיוני ועל כך מדבר הרצוג, זה יבטיח שלא יהיה קיטוב. הניסיון של הרצוג להביא לפתרון, כחברים של ישראל אנו אומרים לה - דונו בהצעות הנשיא".

רה''מ נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
רה''מ נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין | צילום: Kugler Steffen

לאחר מכן נשא דברים ראש הממשלה נתניהו ואמר: "החברות בין המדינות חזקה. יש עבר קשה אבל תקוות לעתיד טוב יותר, ובשם ישראל אני מביע את הערכתי למחויבות שלך לביטחון ישראל, ועל העמידה שלך נגד אנטישמיות. אני רוצה לעבוד איתך כדי להעמיק יחסים כלכליים".

"יחד נוכל לעבוד למען עתיד משותף טוב יותר כנגד סכנות ואיומים משותפים, והדבר הכי מסוכן זה איראן, הניסיון שלה להשיג נשק גרעיני. עמדנו הבוקר ברציף שממנו נשלחו למחנות המוות, זו היתה אידיאולוגיה שרצתה למחוק את היהודים בעולם. היום יש משטר שרוצה להשמיד את המדינה היהודית".

"נעשה הכל שזה לא יקרה, לא נאפשר שואה שנייה, ונמנע מאיראן נשק גרעיני. מעדיפים שזה יקרה בסיוע העולם. היא הופכת למדינת סף עם רצון ברור להשמיד את ישראל. עלינו לוודא שלא תחצה את הסף. נעשה הכל להתגונן מפני השמדה ונפעל נגד התוקפנות שלה באזור .אנחנו מודאגים מאלה שרוצים להבעיר את השטח. הנהגתי את ישראל הרבה שנים, כרגע יש אתגר, ננסה לשמור על שלום ושקט. דיברנו על הסיוע הישראלי לאוקראינה ועל עסקת החץ עם גרמניה".

"הנהגתי את ישראל 16 שנה ועזרתי להפוך אותה ליותר ליברלית לקדם זכויות להט"ב. לליכוד תא פעיל של התנועה ויותר הכנסת חבר בקהילה. מנסים לצייר כאילו ואנחנו פוגעים במערכת המשפט זה לא נכון. יש לה חוזק אך יש שחושבים שהיא חזקה מדי. אנחנו מנסים לאזן את המערכת כמו כל דמוקרטיה. הרבה לא מכירים את הרפורמה שלנו. הרעיון שמוצג בישראל כאילו אנו נגד הדמוקרטיה לא נכון. ישראל תהיה דמוקרטיה חזקה כמו שהיתה בעבר

רה''מ נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
רה''מ נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין | צילום: Kugler Steffen

כזכור, ברקע הפרשה הביטחונית שפרטיה הותרו אמש לפרסום, לשכת ראש הממשלה הודיעה כי הוא יקצר את ביקורו המדיני בברלין, שהיה אמור להימשך כל סוף השבוע - והוא ישוב לישראל כבר הערב. בשיחה עם כתבים התייחס נתניהו למתווה שהציג אמש הנשיא יצחק הרצוג ואמר: "הצעת הנשיא הזדמנות גדולה שהוחמצה. זה לא מתווה העם ואני לא בטוח שזה מתווה חצי עם".

"מה שהובא בפני הנשיא מצד הקואליציה בנוגע לוועדה למינוי שופטים כלל מתווה של שני שלבים – תיקון מיידי מסוים ואח"כ איזון. הנשיא שמע את הדברים האלה ושם אותם בצד. אני קשוב למה שקורה בעם (בהפגנות) אבל צריך להביא משהו שתואם את המנדט שקיבלנו ונעשה זאת בצורה אחראית. לא היתה שום התניה מצד הקנצלר של היחסים עם ישראל בגלל הרפורמה במיוחד לא בכל הנוגע ליחסים הביטחוניים".