נתניהו בדרך לנאום בקונגרס: ההזמנה הרשמית תגיע בימים הקרובים

בשיא המתיחות עם ממשל ביידן, ראש הממשלה צפוי לנאום במהלך הקיץ בקונגרס האמריקני. לשכת רה"מ עודכנה ע"י הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, שמבקר בימים אלה בישראל, כי הושגו החתימות הנדרשות להזמנה, והנטייה בישראל היא להיענות להזמנה - למרות שזה עלול להכעיס לא מעט גורמים במפלגה הדמוקרטית | פרטים חדשים

זמן צפייה: 01:05

בשיא המתיחות עם ממשל ביידן, ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום בקרוב בקונגרס האמריקני, והערב (חמישי) פורסם במהדורה המרכזית כי לשכת רה"מ עודכנה על כך שההזמנה הרשמית תגיע כבר בימים הקרובים.

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם, שמבקר בימים אלה בישראל, עדכן את ראש הממשלה ובכירים ישראלים נוספים בכך שהושגו החתימות הנדרשות להזמנת נתניהו לקונגרס - הן של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הסנאטור צ'אק שומר, שהתבטא לאחרונה בחריפות נגד נתניהו - והן של יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון הרפובליקני.

לשכת ראש הממשלה עודכנה כאמור כי ההזמנה הרשמית להגעה לנאום בקונגרס תשלח כבר בימים הקרובים, וההערכה היא כי הנאום עצמו יתקיים בתחילת הקיץ. בכירים בסביבת נתניהו אישרו לחדשות 13 כי רה"מ אכן מעוניין לצאת ולנאום בקונגרס, למרות שהדבר עלול להכעיס לא מעט גורמים במפלגה הדמוקרטית. אם הנסיעה תצא לפועל - תהיה זו הפעם הראשונה שראש הממשלה יוצא מגבולות הארץ מאז החלה המלחמה.

יו"ר בית הנבחרים החדש, מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

בריאיון שערך עם חדשות 13 בשבוע שעבר, יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון סיפר כי עדכן את נתניהו בשיחת טלפון על ההזמנה הקרבה לנאום בפני שני בתי הקונגרס. לדבריו, השיחה עסקה גם בצווי המעצר הבינלאומיים שביקש התובע בהאג, וכן בהמשך המלחמה בעזה.

ג'ונסון, שמבקש להוציא לפועל את נאומו של נתניהו מאז חודש מרץ, המתין משך זמן רב לתשובתו הסנאטור צ'אק שומר - שאישורו נדרש בכדי לקיים נאום מול שני בתי הקונגרס. במטרה להפעיל לחץ, יו"ר בית הנבחרים אף איים בשלב מסוים כי יזמין את ראש הממשלה לנאום בפני בית הנבחרים בלבד, במידה ולא תושג הסכמה מול הנהגת הסנאט.

כאמור, האפשרות כי הנאום ייצא לפועל מעוררת ביקורת בקרב חברי אגפים מסוימים במפלגה הדמוקרטית. חבר בית הנבחרים הדמוקרטי מארק פוקאן מוויסקונסין כבר הביע את התנגדותו החריפה על רקע הדיווחים בנושא - והודיע כי  ישמח להעביר לנתניהו צווי מעצר נגדו מטעם בית הדין הפליל הבינלאומי בהאג, במידה ואכן יגיע לגבעת הקפיטול.

נתניהו נואם בקונגרס ב-2015
נתניהו נואם בקונגרס ב-2015 | צילום: רויטרס

כזכור, נתניהו נאם בפעם האחרונה בפני הקונגרס בשנת 2015, לאחר שעורר סערה וטס לוושינגטון זמן קצר אחרי שהוכרזו בחירות בישראל, בניגוד לרצונו של הנשיא דאז ברק אובמה. את נאומו הקדיש למגעים שקיימו וושינגטון וטהרן, במטרה להזהיר מגיבוש הסכם שיאפשר לדבריו פיתוח נשק גרעיני באיראן.