רה"מ לשגריר בארה"ב: היית צריך לעשות יותר כדי שאגיע לבית הלבן

לקראת הביקור המדיני של הנשיא בוושינגטון, המתח בסביבת ראש הממשלה עולה. נתניהו שוחח עם השגריר בוושינגטון, מייק הרצוג, והטיח בו האשמות על מצב היחסים בין המדינות ובעיקר התמקד באי-הזמנתו של נתניהו לבית הלבן

זמן צפייה: 02:12

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים בשבוע שעבר שיחה עם שגריר ישראל בארצות הברית מייק הרצוג והטיח בו האשמות על מצב היחסים בין וושינגטון וירושלים - כך פורסם הערב (ראשון) בחדשות 13. מקורות מדיניים מסרו לחדשות 13 כי השיחה הטעונה התמקדה בעובדה שנתניהו לא הוזמן לבית הלבן עד לרגע זה - יותר מחצי שנה מאז נבחר.

השיחה התקיימה בשבוע שעבר, כאשר ביקר השגריר בישראל. הוא נועד לפגישה ארוכה עם נתניהו, שעסקה בשלל סוגיות - אחת מהן היא העובדה שנתניהו לא מוזמן לבית הלבן לפגישה עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בשיחה הטיח נתניהו: "היית צריך לעשות יותר כדי להשיג הזמנה לבית הלבן". השגריר ענה: "אני עובד במשך חודשים ארוכים על מציאת תאריך לביקור, ופועל מול הממשל בנושא".

Screenshot 2023 06 23 192243
רה''מ נתניהו והנשיא ביידן

בתוך החדר הסגור, כך לפי מספר גורמים המעורים היטב בפרטים, נתניהו טען שהרצוג לא עושה מספיק כדי להשיג תאריך לביקור. השגריר הרצוג מצידו הסביר שהוא עובד במשך חודשים ארוכים על מציאת תאריך לביקור, הסביר את הסיבות לעיכוב בהזמנה וטען שהוא פועל מול הממשל בנושא.

עוד הוסיפו גורמים מדיניים כי ראש הממשלה מאוד לא מרוצה מהביקור המתוכנן של הנשיא יצחק הרצוג בבית הלבן. נתניהו חושב שעצם קיום הביקור של הרצוג השבוע נותן לגיטמציה שלא להזמין אותו בקרוב לוושוינגטון, וגם זה נאמר לשגריר הרצוג.

השגריר מייק הרצוג
השגריר מייק הרצוג

בתוך כך, הבוקר נפגש הנשיא יצחק הרצוג עם ראשי המשק - מנכ"לי בנקים, חברות ביטוח וחברות אחרות - בבורסה לניירות ערך בתל אביב, על רקע המהפכה המשפטית, לפני צאתו לארצות הברית. בפגישה אמר הנשיא: "אני חושש מהקיטוב שקורע את החברה הישראלית ומשוכנע שיש צורך לשנות כיוון לעבר החלפת מילה. מצד אחד להחליף את המילים המרחיקות והדורסניות, ומצד שני להתחיל לדבר אלה עם אלה. צריך לפתוח את הנושאים הרגישים והקשים ביותר, להתחייב להקשיב ולכבד. אסור להפוך את אי-ההסכמה לשנאה".

מול הנשיא הונף שלט עם הכיתוב: "בלי דמוקרטיה אין ESG ואין SDG". כלומר, כלומר לא תהיה עמידה בפרמטרים התאגידיים שחברות בישראל מחויבות להם.

נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ישראל יצחק הרצוג ונשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: עמוס בן גרשום

השגריר מייק הרצוג, כזכור, הוא אחיו של נשיא המדינה, והוא מונה בתקופת הממשלה הקודמת על ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט. בהקשר הזה חשוב להדגיש כי הזמנתו של הנשיא הרצוג לוושינגטון הגיעה עוד באוקטובר, בביקורו הקודם בארה"ב, עוד לפני שנתניהו בכלל נבחר לראשות הממשלה.

ברקע הדברים, הנשיא עדכן היום בפרטי ביקורו המדיני בארצות הברית אליו ייצא מחר בלילה. הרצוג צפוי להיפגש במסגרת הביקור עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועם שורת בכירי ממשל. בנוסף, הרצוג יינאם בפני שני בתי הקונגרס האמריקני במושב מיוחד. זהו ביקורו הרשמי השני של הרצוג במדינה. אל ביקורו תצטרף לאה גולדין, אימו של סגן הדר גולדין.

נאומו של הרצוג יהיה סביב ציון 75 שנה למדינת ישראל והוא משמעותי במיוחד לאור העובדה שהוא יהיה הנשיא השני בלבד שנואם בפני מושב משותף של בית הנבחרים והסנאט האמריקני. הנשיא הראשון שעשה זאת היה אביו, חיים הרצוג, לפני יותר מ-35 שנה.