הבית הלבן: "נתניהו אישר שמשלחת תגיע לוושינגטון, פועלים כדי לקבוע תאריך"

בוושינגטון אישרו כי נתניהו אכן הסכים לשלוח צוות לארה"ב, שידון על פעולה ברפיח. מוקדם יותר דווח ב-NBC כי לשכת רה"מ ביקשה לקבוע מועד חדש להגעת המשלחת - אך נתניהו הכחיש ואמר כי "לא אישר זאת". רה"מ ביטל את יציאת המשלחת בתגובה על ההימנעות האמריקנית מהטלת וטו לטובת ישראל במועצת הביטחון

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי הדיווח וההכחשה: דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר אישרה הערב (רביעי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן הסכים להוציא מחדש את המשלחת הישראלית לוושינגטון: "אנחנו פועלים לקבוע תאריך", אמרה בתדרוך לכתבים.

מוקדם יותר היום דווח ברשת NBC כי לשכת נתניהו ביקשה לקבוע תאריך חדש להוצאת המשלחת לארה"ב - שם תדון על פעולה ברפיח. בלשכת רה"מ הכחישו את הדיווח ומסרו: "בניגוד לפרסומים, ראש הממשלה לא אישר את יציאת המשלחת לוושינגטון".

גורם מדיני מסר בתגובה: "דרמר והנגבי ייסעו לוושינגטון בשלב מסוים; טרם נקבע מועד והנסיעה לא אושרה". דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר התייחס גם הוא לפרסום ואמר: "אני לא יכול לאשר את הדיווח ב-NCB, אבל אנחנו חושבים שישנה חשיבות לפגישה כזאת - ושהכניסה לרפיח תהיה טעות מרה". זמן קצר לאחר מכן דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" מפי בכיר ישראלי כי רה"מ שוקל להוציא "משלחת בכירה" לוושינגטון עד השבוע הבא.

דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר | צילום: רויטרס
השר רון דרמר
השר רון דרמר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נתניהו ביטל את יציאתם של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי לוושינגטון, אחרי שארה"ב החליטה שלא להטיל וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעה להפסקת אש ברצועת עזה. נתניהו טען כי החלטת ארה"ב פגעה במגעים לעסקת החטופים. דובר מחלקת המדינה מתיו מילר אמר בתגובה: "הטענה הזו אינה מדויקת. "תשובת חמאס להצעה לשחרור החטופים הוכנה לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם, כבר ביום שני". הוא הוסיף כי "ארה"ב תמשיך לפעול למען שחרור החטופים".

מוקדם יותר היום נפגש רה"מ עם הסנאטור ריק סקוט בלשכתו בירושלים, והתייחס לצעד האמריקני: "חשבתי שהחלטת ארה"ב במועצת הביטחון הייתה צעד מאוד לא טוב", אמר נתניהו. הוא הוסיף כי "מה שהכי גרוע בה זה שהיא עודדה את חמאס לנקוט עמדה נוקשה ולסמוך על כך שהלחץ הבינלאומי ימנע מישראל מלשחרר את החטופים ומלהרוס את חמאס".

השר גלנט לפני המראתו לארה"ב
השר גלנט לפני המראתו לארה"ב | צילום: אלעד מלכה

המשבר בין נתניהו לבית הלבן מתרחש בשעה ששר הביטחון יואב גלנט מבקר בוושינגטון. אתמול פורסם במהדורה המרכזית כי גלנט קיבל מסר ברור מממשל ביידן, לפיו על פעולת צה"ל ברפיח להיות ממוקדת. זאת, בשל החשש האמריקני מפגיעה באוכלוסייה במקרה של מבצע נרחב בעיר הדרומית ברצועה.

גלנט, מצדו, אמר בשיחות כי פעולה ברפיח היא הכרחית לחיסול חמאס, אך הבהיר שישראל תדאג לפנות את כל האוכלוסייה האזרחית מהעיר לפני שפעולה במקום תצא לפועל, וכן תתקדם בתיאום עם הממשל האמריקני לאורך כל הדרך.