נתניהו בריאיון בארה"ב: ביטול עילת הסבירות - תיקון קטן

ראש הממשלה התראיין לרשת ABC האמריקנית והתייחס למהפכה המשפטית. הוא טען שהחוק לביטול עילת הסבירות הוא רק תיקון קטן ל"בית המשפט הכי אקטיביסטי בעולם". על ההזמנה לבית הלבן אמר: "ביידן הזמין אותי בסתיו, אני חושב שבספטמבר" - הבית הלבן הגיב: "בשלב זה אין לנו משהו להצהיר עליו"

זמן צפייה: 04:51

ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין היום (חמישי) לרשת ABC האמריקנית והתייחס לחוק לביטול עילת הסבירות והמהפכה המשפטית. נתניהו אמר כי מדובר רק ב"תיקון קטן" למערכת המשפט האקטיביסטית והוסיף כי "זה מגוחך להגיד שזה סוף הדמוקרטיה הישראלית".

נתניהו התראיין לתוכנית הבוקר "Good Morning America" האמריקנית שם אמר: "יש לנו את בית המשפט הכי אקטיביסטי בעולם, אנחנו מנסים לתקן את זה. אני רוצה להחזיר את הדברים לאיזון, לא להביא אותם לקיצון. בית המשפט מבטל חוקים כי הם לא סבירים בעיניו, החוק הוא תיקון קטן. זה מגוחך להגיד שזה סוף הדמקרטיה וכשהאבק יישקע כולם יבינו שזה לא כך".

נתניהו טען בריאיון כי תהליך החקיקה לא היה מהיר כלל אלא, "הכי איטי שאפשר. לא המשכתי עם שום חקיקה חוץ מהתיקון הקטן הזה. הפסקתי את החקיקה לשלושה חודשים. אני מבין שאנשים מפחדים וניסיתי להשיג פשרה אבל לא השגתי כלום מהאופוזיציה. כמו שאמרתי לביידן אני מנסה להמשיך להשיג הסמכה רחבה. אני אופטימי, עכשיו כשבאופוזיציה ראו שאנחנו יכולים להתקדם בלעדיהם - אולי הם יעדיפו שנתקדם איתם".

Whatsapp Image 2023 07 23 At 2
ההפגנה בירושלים נגד המהפכה המשפטית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

נתניהו חזר והדגיש בריאיון כי החקיקה אינה קשורה למשפט האישי שלו בו הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. נתניהו הזכיר את פרסום חדשות 13 לגבי שיחת השופטים עם הפרקליטות וסנגוריו ואמר שהחקיקה אינה קשורה למשפטו.

עוד התייחס נתניהו להזמנה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבית הלבן ואמר: "ביידן בשיחה האחרונה שלנו הזמין אותי לבית הלבן בסתיו, אני חושב שספטמבר - אבל צריך עוד לתאם. היחסים בין המדינות חזקים מאוד".

נתניהו, לוין, רוטמן וגלנט בכנסת
נתניהו, לוין, רוטמן וגלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבית הלבן הגיב לדברי נתניהו: "במהלך שיחת הטלפון בשבוע שעבר הנשיא וראש הממשלה הסכימו להיפגש בארה"ב מאוחר יותר השנה. כפי שכבר אמרנו, הפרטים יתואמו על ידי הצוותים לראות מה אפשרי. בשלב זה אין לנו משהו להצהיר עליו".

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לריאיון וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו יכול לשקר באנגלית, אבל זה עדיין שקר: אין לו תמיכה ציבורית רחבה, הוא לא רצה להגיע איתנו להסכמות למרות שניסינו, החוק שעבר השבוע הוא לא קטן ולא מינורי - הוא התקפה אלימה על הדמוקרטיה הישראלית".

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול האיחוד האירופי הגיב לחקיקה ומסר כי הוא "קורא לממשלה ישראל להמשיך בניסיון להגיע לקונצנזוס רחב. האיחוד האירופי עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה השיפוטית", נכתב באתר האינטרנט הרשמי של האיחוד. "יחסי האיחוד עם ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת משפט עצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים".

"בעוד שההסדרים הספציפיים הקשורים לרפורמה המשפטית והקיפה ייקבעו על ידי הישראלים, חשוב שיישמרו ערכי הליבה עליה מושתתת השותפות שלנו", נטען על ידי האיוד, שכאמור מבקש להגיע להסכמה רחבה: "חשוב להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על אזרחי ישראל ועל המפלגות הפוליטיות".

באיחוד המשיכו והתייחסו לחילוקי הדעות בקרב העם ולמחאות המתמשכות נגד החקיקה: "הוויכוחים וההפגנות המתמשכים מעידים על כך שחלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל מודאג מהרפורמה, וגם על כך שישראל היא דמוקרטיה תוססת".